Kommunen skal føre løbende tilsyn med private pasningsordninger for at sikre trygge rammer og kvalitet i børnenes hverdag.
Det er den kommune, der godkender en pasningsaftale, som er forpligtet til at føre tilsyn.
Hvis barnets opholdskommune godkender en pasningsaftale, hvor barnet passes i en anden kommune, har opholdskommunen tilsynsforpligtelsen med pasningsordningen for så vidt angår dette barn.
Kommunerne kan aftale, at tilsynet udføres af den kommune, hvor pasningsordningen foregår.
Kommunen fastsætter retningslinjerne for tilsynet, fx hvor ofte der føres tilsyn, og om der udføres uanmeldte tilsynsbesøg.
Tilsynet skal tilpasses den enkelte pasningsordning, og kommunen skal informere både forældre og børnepasser eller pasningsordningen om retningslinjerne. Det kan eksempelvis være information om, at uanmeldte tilsynsbesøg kan ske på tidspunkter, hvor forældrene ikke er til stede, hvis pasningen foregår i hjemmet.
Kommunens løbende tilsyn med private pasningsordninger skal stå mål med tilsynet i et alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Det betyder, at hvis kommunen eksempelvis tilbyder dagpleje til samme aldersgruppe, kan rammerne for tilsynet bruges som udgangspunkt for tilsynet med en dagplejelignende privat pasningsordning.
Hvis der ikke tilbydes dagpleje til aldersgruppen i kommunen, eller der er tale om en institutionslignende privat pasningsordning, kan kommunen tage udgangspunkt i tilsynet med alderssvarende daginstitutioner.
Kommunen kan som led i tilsynet give vejledning til børnepasseren.
Tilsynet skal sikre, at den godkendt pasningsaftale overholdes.
Kommunen skal i tilsynet vurdere, om den private pasningsordning:
Private pasningsordninger er omfattet af dagtilbudslovens generelle formålsbestemmelse og skal derfor fremme børns trivsel, udvikling og læring.
Kommunen kan i tilsynet lægge vægt på:
Hvis kommunen får kendskab til, at forholdene i en privat pasningsordning er uforsvarlige, kan kommunen inddrage en allerede udstedt tilladelse.
Kommunens tilsynsforpligtelse efter dagtilbudsloven suppleres af kommunens generelle forpligtelse til at føre tilsyn med de forhold, som børn og unge i kommunen lever under. Denne forpligtelse gælder også private pasningsordninger med 1-2 børn.
Hvis kommunen vurderer, at forholdene er uforsvarlige i en sådan pasningsordning med 1-2 børn, skal kommunen rådgive forældrene om at finde en anden pasning til deres barn.
Dagtilbudsloven stiller ikke krav om, at kommunen skal offentliggøre en tilsynsrapport for private pasningsordninger.
Hvis kommunen ønsker at offentliggøre en samlet tilsynsrapport for de private pasningsordninger i kommunen, skal oplysningerne i rapporten være generelle. Rapporten må ikke indeholde oplysninger, som kan føres tilbage til den enkelte børnepasser, pasningsordningen eller det enkelte barn. Kommunen skal samtidig respektere hensynet til den enkelte børnepassers privatliv.
Hvis kommunen har offentliggjort en samlet tilsynsrapport, kan kommunen kræve, at de private pasningsordninger skal offentliggøre tilsynsrapporten på deres hjemmeside eller et andet sted, hvor forældre og borgere har adgang.
Dagtilbudslovens §§ 78-79 om etablering og drift af private pasningsordninger
Dagtilbudslovens §§ 80-85 om tilskud og krav til privat pasning
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Område: Center for Dagtilbud og Folkeskole
Har du brug for vejledning vedrørende tilskud eller en konkret sag i relation til et barn eller et dagtilbud, skal du kontakte din kommune. Det er også kommunen, der vejleder om regler for optagelse i kommunens dagtilbud, ansøgning om økonomisk fripladstilskud mv.
Har du brug for vejledning om reglerne for økonomisk fripladstilskud generelt kan du kontakte Ankestyrelsen (ast.dk)
Har du spørgsmål til dagtilbudslovgivningen generelt, kan du kontakte ministeriets juridiske vejledning telefonisk på +45 22 28 18 00.
Telefonen er åben tirsdag klokken 9.00 -11.30.
Du kan også sende spørgsmål på mail. Her er svartiden som udgangspunkt 14 dage.