Få overblik over retningslinjer for afholdelse af mundtlige sygeprøver herunder særlige forhold i praktiske/musiske valgfag og idræt.
En elev, som har været forhindret i at gennemføre en obligatorisk prøve på grund af sygdom, bortvisning fra prøve eller udeblivelse fra prøve, skal aflægge en ny prøve snarest muligt. I det følgende omtales den nye prøve som sygeprøven.
Sygeprøver afholdes efter de regler, der var gældende, da eleven skulle have aflagt prøven i første omgang.
Mundtlige sygeprøver efter prøveterminen maj-juni kan afholdes i perioden fra torsdag før sommerferiens begyndelse til den 10. september eller i forbindelse med de mundtlige prøveterminer i maj-juni og december-januar.
Mundtlige sygeprøver efter prøveterminen december-januar kan afholdes i perioden fra mandagen efter den mundtlige prøveperiode til den 10. februar eller i forbindelse med de mundtlige prøveterminer i maj-juni og december-januar.
Det er ikke et krav, at den lærer og censor, der skulle have eksamineret ved den ordinære prøve, også eksaminerer ved sygeprøven.
Der bliver ikke beskikket mundtlige censorer til sygeprøver. Hvis skolen ved den ordinære prøve har haft en beskikket censor, skal skolen derfor selv finde en censor til sygeprøven.
Den skole, hvor eleven var tilmeldt til den ordinære prøve, er ansvarlig for at tilbyde eleven sygeprøven. Eleven skal aflægge sygeprøven efter de regler, som gjaldt ved den oprindelige prøve.
Tilmelding til de mundtlige sygeprøver i prøveterminen december-januar skal ske inden den 1. oktober og i prøveterminen maj-juni inden den 1. december.
Før den mundtlige sygeprøve skal eleven have afleveret sin synopsis, disposition eller andet prøvemateriale, fx problemstilling, kilder, produkter, som danner grundlag for prøven.
Hvis eleven har afleveret en synopsis, disposition m.v., før eleven blev sygemeldt, danner den grundlag for eksaminationen.
Hvis eleven ikke har afleveret en synopsis, disposition m.v., før eleven blev sygemeldt, skal skolelederen eller faglæreren vurdere, hvor mange vejledningstimer eleven skal have til at færdiggøre arbejdet.
Herunder kan du få overblik over handlemulighederne ved sygdom i de enkelte faser ved prøverne i håndværk og design, madkundskab, billedkunst, musik og idræt.
Er eleven i en gruppe, må eleven i stedet aflægge prøven individuelt. Eleven skal snarest muligt have udleveret prøveoplæg samt påbegynde og planlægge designprocessen.
Skal eleven aflægge prøven individuelt, skal eleven have udleveret prøveoplæg snarest muligt samt påbegynde og planlægge designprocessen.
Det er op til den enkelte skole, hvordan de 7 lektioner fordeler sig. De kan lægges på én hel dag eller over flere dage.
Faglærer og skoleleder skal i samråd med gruppen, den sygemeldte elev og eventuelt dennes forældre drøfte, om elevens fravær har betydning for gruppens forberedelse.
Hvis det vurderes, at elevens fravær har stor betydning for designprocessen, skal eleven aflægge prøven individuelt. Eleven arbejder med samme prøveoplæg.
Eleven skal tilbydes de manglende forberedelsestimer snarest muligt.
Faglærer orienterer censor samt gruppens øvrige elever, hvis eleven indgik i en gruppe. Gruppens øvrige elever aflægger prøve på det aftalte prøvetidspunkt. Det betyder, at den praktiske opgave, som gruppen har arbejdet med i undervisningen (del B), skal deles op.
Eleven skal tilbydes en ny prøve snarest muligt inden for de fastlagte prøveterminer. Elevens prøve skal tage udgangspunkt i gruppens arbejde, som eleven har været med til at udarbejde i del B, og som skal færdiggøres på prøvedagen.
Eleven skal tilbydes en ny prøve snarest muligt inden for de fastlagte prøveterminer. Elevens prøve skal tage udgangspunkt i det arbejde, som eleven har udarbejdet i del B, og som skal færdiggøres på prøvedagen.
Er eleven i en gruppe, må eleven i stedet aflægge prøven individuelt. Eleven skal snarest muligt tilbydes en ny dag, hvor planlægningsfasen kan finde sted. Der skal også i dette tilfælde være 5 skoledage mellem planlægnings- og udførelsesfasen.
Faglærer orienterer censor samt gruppens øvrige elever. Gruppens øvrige elever aflægger prøve på det aftalte prøvetidspunkt.
Eleven skal tilbydes en ny prøve snarest muligt inden for de fastlagte prøveterminer. Elevens prøve skal ligeledes tage afsæt i prøveoplægget og planlægningen af det praktiske arbejde. Faglærer må sammen med eleven vurdere, hvordan det praktiske arbejde kan justeres til.
Eleven skal tilbydes en ny prøve snarest muligt inden for de fastlagte prøveterminer. Elevens prøve tager i afsæt i det lodtrukne prøveoplæg og allerede planlagte praktiske arbejde.
Er eleven i en gruppe må eleven i stedet aflægge prøven individuelt. Eleven skal have udleveret prøveoplæg, trække udtryksform samt påbegynde og planlægge billedprojektet snarest muligt.
Aflægger eleven prøve individuelt, skal eleven snarest muligt have udleveret prøveoplæg, trække tema samt påbegynde og planlægge billedprojektet.
Det er op til den enkelte skole, hvordan de 10 lektioner fordeler sig. De kan lægges på to dage eller over flere dage.
Faglærer og skoleleder skal i samråd med gruppen, den sygemeldte elev og eventuelt dennes forældre drøfte, om elevens fravær har betydning for gruppens forberedelse.
Hvis det skønnes, at elevens fravær har stor betydning for arbejdet med at færdiggøre billedprojektet, skal eleven aflægge prøven individuelt. Eleven arbejder med samme prøveoplæg.
Elevens skal tilbydes de manglende forberedelsestimer snarest muligt. Eleven arbejder med samme prøveoplæg.
Faglærer orienterer censor samt gruppens øvrige elever, hvis eleven indgik i en gruppe. Gruppens øvrige elever aflægger prøve på det aftalte prøvetidspunkt. Det betyder, at det billedprojekt, som gruppen har arbejdet med i undervisningen (del B), skal deles op.
Eleven tilbydes en ny prøve snarest muligt. Elevens prøve skal tage udgangspunkt i gruppens arbejde med billedprojektet, som eleven har været med til at udarbejde i del B samt elevens værker til årsudstillingen.
Eleven skal tilbydes en ny prøve snarest muligt inden for de fastlagte prøveterminer. Elevens prøve skal tage udgangspunkt i elevens arbejde med billedprojektet i del B samt elevens værker til årsudstillingen.
Faglærer/skoleleder skal i samråd med den sygemeldte elev og gruppens øvrige elever vurdere, om gruppen skal have udsat lodtrækningen af færdigheds- og vidensområde, til eleven er raskmeldt, eller om gruppens øvrige elever kan foretage lodtrækningen, uden den sygemeldte elev er tilstede.
Gruppen må herefter vente med at planlægge prøven, til den sygemeldte elev er raskmeldt.
Faglærer og skoleleder skal i samråd med gruppen, den sygemeldte elev og eventuelt dennes forældre drøfte, om elevens fravær har betydning for gruppens forberedelse.
Hvis det skønnes, at elevens fravær har stor betydning for udarbejdelse af disposition og/eller i øveforløbet frem mod prøven, skal eleven aflægge prøven individuelt. Eleven arbejder med samme lodtrukne færdigheds- og vidensområde, som gruppen har trukket.
Faglærer orienterer censor samt gruppens øvrige elever. Gruppens øvrige elever aflægger prøve på det aftalte prøvetidspunkt.
Eleven skal tilbydes en ny prøve snarest muligt inden for de fastlagte prøveterminer. Elevens prøve skal tage udgangspunkt i gruppens arbejde. Gruppens øvrige medlemmer eller andre holdkammerater, som har aflagt prøven inden for samme prøvetermin kan eventuelt deltage i elevens sygeprøve. Hvis dette ikke er muligt, må eleven aflægge prøven alene og kun fremføre det, som eleven skulle have fremført i gruppen.
Faglærer/skoleleder må i samråd med den sygemeldte elev og gruppens øvrige elever vurdere, om gruppen skal have udsat lodtrækningen indholdsområder, til eleven er raskmeldt, eller om gruppens øvrige elever kan foretage lodtrækningen, uden den sygemeldte elev er tilstede.
Gruppen må herefter vente med at planlægge prøven, til den sygemeldte elev er raskmeldt.
Faglærer og skoleleder skal i samråd med gruppen, den sygemeldte elev og eventuelt dennes forældre drøfte, om elevens fravær har betydning for gruppens forberedelse.
Hvis det skønnes, at elevens fravær har stor betydning for udarbejdelse af program disposition og/eller i øvelse af det praktiske program, skal eleven aflægge prøven individuelt. Eleven arbejder med de samme lodtrukne indholdsområder, som gruppen har trukket.
Faglærer orienterer censor samt gruppens øvrige elever. Gruppens øvrige elever aflægger prøve på det aftalte prøvetidspunkt.
Eleven skal tilbydes en ny prøve snarest muligt inden for de fastlagte prøveterminer. Elevens prøve skal tage udgangspunkt i gruppens disposition for praksisprogrammet. Gruppens øvrige medlemmer eller andre klassekammerater, som har aflagt prøven, kan eventuelt deltage i elevens sygeprøve. Hvis dette ikke er muligt, må eleven aflægge prøven alene og kun fremføre det, som eleven skulle have fremført i gruppen.
Titel: Folkeskolens prøver - Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: stuk@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 61 00
Drejer din henvendelse sig om spørgsmål vedr. TOPAS, kan du finde informationer på siden for vejledning om TOPAS. Eventuelle udfordringer med TOPAS kommer ikke til at have indflydelse på elevernes mulighed for at gå til prøve.
Du kan generelt søge information om prøveafholdelse og reglerne på området i prøvebekendtgørelsen (retsinformation.dk).
Du kan kontakte os om generel vejledning om prøveafholdelse i folkeskolen. Behandling af konkrete sager er et kommunalt ansvarsområde.
Åbningstiden på telefonen er 9-12 tirsdag og torsdag.