Arbejdet med inklusion i folkeskolen bygger på en række danske og internationale aftaler og principper.
Folkeskolens omstilling til mere inklusion bygger på en række danske og internationale aftaler.
Arbejdet med inklusion i folkeskolen bygger på forskellige aftaler:
Ordblindhed er en internationalt anerkendt diagnose. En anerkendt ordblindetest, som ministeriet har fået udviklet, giver en sikker og ensartet identifikation af ordblindhed.
En elev skal kun testes, hvis der er mistanke om, at eleven er ordblind.
Det er blevet afrapporteret, hvor langt kommunerne er med inklusionsarbejdet.
Afrapporteringen omfatter blandt andet opfølgning på målsætningerne for øget inklusion, samt på fokuspunkter om kompetencer, kompetenceudvikling, inklusionsfremmende styringsmodeller og opbakning til inklusion.
Afrapporteringen sker i et samarbejde mellem ministeriet, KL og Finansministeriet. Afrapporteringen bygger på dels en årlig undersøgelse i 12 repræsentativt udvalgte kommuner, dels på data fra den sædvanlige statistikindsamling på området.
Arbejdet med inklusion i folkeskolen har rødder i to internationale aftaler:
Se ofte stillede spørgsmål og svar til inklusion og specialundervisning.
Titel: Departementet
E-mail: uvm@uvm.dk
Telefon: +45 33 92 50 00
Åbningstider:
Mandag-fredag kl. 8-14