Fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen

Undervisningen kan tilrettelægges i blokdage, fagdage og i samarbejde med eksterne aktører. 

Skolerne kan tilrettelægge undervisningen i blok- eller fagdage med en timetalsfordeling, hvor en bestemt andel af det samlede årlige planlagte timetal for et fag samles på én skoledag. Fx kan syv dansklektioner samles til én blokdag eller fagdag, hvor en klasse arbejder med ét fag hele dagen.

Fordele ved blokdage og fagdage kan være:

  • Mulighed for et didaktisk design, der optimerer det feedbackbaserede og rekursivt funderede elevarbejde, hvor eleverne kan genbesøge opgaver og produkter mange gange, fx med afsæt i løbende undervejsfeedback fra læreren/underviseren/vejlederen.
  • Mulighed for at situere opgaver og arbejde autentisk ved at bevæge sig uden for skolens matrikel og lave fx research, dataindsamling, målgruppeundersøgelse, interview og have mulighed for at efterbehandle og analysere dette efterfølgende på skolen.
  • Mulighed for tværfaglig og projektbaseret undervisning.
  • Mulighed for avanceret og teknisk krævende multimodal tekst- og medieproduktion.
  • Mulighed for praktisk orienteret fagligt arbejde, hvor der er tid til fx struktureret idegenerering, proceshåndtering, produktskabelse og feedback og evaluering.

Skolernes årlige planlagte timetal i fagene skal opfylde de årlige minimumstimetal. Skolerne kan inden for rammerne heraf vælge, hvornår undervisningen i de enkelte fag skal placeres i løbet af skoleåret (og dermed også skoleugen), herunder om faget fx lægges én dag om ugen eller fordeles over alle ugedage.

Skolerne skal ved tilrettelæggelsen af den tværfaglige undervisning sørge for, at eleverne møder de enkelte fags indhold og metoder.

Reglerne for fagenes timetal og den obligatoriske fagrække følger af folkeskolelovens §§ 5, 9 og 16.

Eksempler på blokdage og fagdage

Tilrettelæggelse af undervisning i fagdage i samarbejde med ekstern aktør

Undervisningen kan tilrettelægges i samarbejde med en ekstern aktør og fx samles i hele fagdage eller faguger i et skoleår. Undervisningen i den pågældende uge tæller med i den enkelte klasses samlede undervisningstimetal for det enkelte fag.

Eksempler på fagdage i samarbejde med ekstern aktør

Frihed til at afvige fra det vejledende timetal og flytte timer mellem årgange

Hvert klassetrin har et fast samlet minimumstimetal for hvert år, og der er minimumstimetal for fagene dansk, matematik og historie. Derudover er der kun fastsat vejledende timetal for de øvrige fag. Det vejledende timetal er det antal af timer, som ministeriet anbefaler i de enkelte fag på de enkelte klassetrin fra 1.-9. klassetrin, men det er ikke et krav.

Skolen har derfor frihed til at afvige fra det vejledende timetal i de øvrige fag og eventuelt flytte timer mellem årgangene, hvis det er hensigtsmæssigt i planlægningen af skoleåret.