Folkeskolen sættes mere fri, så elevernes faglige udvikling og dannelse kommer i fokus. Det er grundtanken i Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse blev indgået med et bredt flertal den 19. marts 2024.
Aftalen består af i alt 33 initiativer, der skal skrue ned for den centrale styring af folkeskolen, så færre beslutninger træffes på Christiansborg, og flere kan træffes lokalt.
Der afsættes 740 millioner kroner årligt (varigt niveau) til at styrke folkeskolen. Derudover afsættes med aftalen midler til en saltvandsindsprøjtning på 540 millioner kroner til flere fysiske bøger som modvægt til skærmbaseret undervisning og 2,6 milliarder kroner til flere faglokaler.
Understøttende undervisning, som blev indført med folkeskolereformen i 2014, afskaffes og erstattes af skolens timebank, som lokalt kan bruges til at løfte kvaliteten – for eksempel i form af undervisning med to lærere, pædagoger i indskolingen, lejrskoler eller styrkede normeringer i SFO’en.
I skolens timebank afsættes der derudover 500 millioner kroner årligt til en styrket indsats i dansk og matematik til de ca. 10 procent fagligt mest udfordrede elever. Skolerne kan selv bestemme, hvordan indsatserne skal foregå, herunder om det er i klassen eller i små hold.
Desuden består aftalen af initiativer, der blandt andet skal sikre mere praktisk undervisning og valgfrihed i de ældste klasser, færre prøver, mulighed for juniormesterlære og obligatorisk erhvervspraktik. Du kan se alle initiativerne herunder.
Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelserne
Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
Ro og rammer – nødvendigt for nogle, godt for alle