Nationale mål for folkeskolen

De nationale mål er fastlagt som en del af folkeskolereformen og skal sikre en klar retning for skolens udvikling.

Folkeskoleforligskredsen har fastlagt tre overordnede nationale mål, der skal sætte retning for udviklingen af folkeskolen i Danmark. Målene skal sikre, at eleverne trives og lærer mest muligt – uanset deres baggrund.

De tre nationale mål

  1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
  2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
  3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Målene danner grundlag for det løbende arbejde med at forbedre folkeskolen og giver mulighed for at følge udviklingen i elevernes faglige niveau og trivsel.

Uddybning af målene

De nationale mål er konkretiseret i tre resultatmål, som følges hvert år:

  • Mål 1 – Faglig dygtighed: Flere elever skal hvert år opnå de højeste resultater i dansk og matematik. Samtidig skal mindst 80% af alle elever være gode til at læse og regne, målt via de nationale test.
  • Mål 2 – Lighed i udbytte: Antallet af elever med dårlige resultater i læsning og matematik skal falde år for år. Målet er at mindske betydningen af elevernes sociale baggrund.
  • Mål 3 – Trivsel og tillid: Elevernes trivsel skal øges. Det sker blandt andet gennem fokus på lærernes faglighed og styrket samarbejde mellem skole og hjem.

Opfølgning og samarbejde

Børne- og Undervisningsministeriet bruger resultatmålene som grundlag for dialog med kommuner og skoler. Hvert år gennemføres en skoleudviklingssamtale med fokus på skolens fremskridt. He indgår blandt andet resultaterne fra de nationale test i læsning og matematik.

Derudover har skoler og kommuner adgang til relevante data gennem ministeriets datavarehus, hvor resultater og måltal kan følges.

Gå til ministeriets datavarehus (uddannelsesstatistik.dk)

Hvert år offentliggør Børne- og Undervisningsministeriet desuden en status på udviklingen i forhold til de nationale mål for folkeskolen om elevernes faglige og trivselsmæssige udvikling.

Kontakt