Kommunen fastsætter de overordnede mål og rammer for skolernes arbejde, og skolebestyrelsen laver principper for skolens hverdag inden for disse rammer.
Spørgsmål eller bekymringer angående undervisningen kan tages op med skolens leder. Skolelederen har den administrative og pædagogiske ledelse af skolen.
Det er vigtigt at vide, at hverken skolebestyrelsen eller kommunalbestyrelsen kan behandle klager over konkrete beslutninger, som skolelederen har truffet om en elev. De har ikke mulighed for at ændre disse beslutninger eller i øvrigt give konkrete tjenestebefalinger herom.
Skolelederen har ansvar for de konkrete beslutninger, der vedrører skolens elever. For eksempel hvilken klasse en elev går i, om en elev skal modtage specialundervisning eller hvordan undervisningspligten kan opfyldes på anden vis. Disse beslutninger skal ske inden for de rammer og principper, som kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen har fastlagt.
Der kan ikke klages til kommunalbestyrelsen over beslutninger, som skolelederen træffer om enkelte elever. Kommunen kan altså ikke ændre skolelederens afgørelser i sådanne sager. Ved en uenighed i en beslutning, skal man starte med at tage sagen op med skolelederen selv.
Der er også mulighed for at kontakte Ankestyrelsen, men kun hvis det menes, at en beslutning er i strid med loven. Ankestyrelsen fungerer som tilsynsmyndighed – ikke som klagenævn – og beslutter selv, om de vil tage en sag op. I særlige tilfælde kan man også henvende sig til Folketingets Ombudsmand.
Der findes også beslutninger fra skolelederen, som kommunalbestyrelsen godt kan forholde sig til. Det gælder for eksempel:
- Beslutninger om ansatte på skolen
- Generelle beslutninger, der gælder for alle elever – fx hvor mange skole-hjem-samtaler, der holdes om året, eller om der er undervisning dagen efter Grundlovsdag.
Forældre kan klage til Klagenævnet for Specialundervisning over skolens eller kommunens beslutning om deres barns specialundervisning.
Det gælder klager over skolelederens eller kommunens afgørelser om:
• Specialskole
• Specialklasse
• Støtte i mindst ni timer (a 60 minutter) om ugen i en almindelig folkeskoleklasse
• Anden specialpædagogisk bistand som for eksempel it-rygsæk, it-hjælpemidler eller personlig assistent
Centrale regler
Folkeskoleloven:
• § 51 om klager