Om Grundskolepanelet

Grundskolepanelet undersøger skolernes praksis inden for temaerne: inkluderende læringsmiljøer, digitale enheder i undervisningen, praktisk og motiverende undervisning samt oplevelsen af frihed og rammer for det daglige arbejde i skolerne.

Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler. Panelet består af 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler, hvor ledere, lærere der underviser i dansk og matematik på 2., 4., 6. og 8 klassetrin samt elever i 4., 6. og 8. klasse bliver spurgt ind til deres oplevelser inden for forskellige temaer. I folkeskolerne deltager pædagoger, som indgår i undervisningen, også i undersøgelsen.  

Gennem undersøgelserne giver deltagerne til sammen et indblik i elevernes skoledag og i skolernes arbejde med at sikre kvalitet i undervisningen. Grundskolepanelet er dermed en vigtig kilde til viden om nogle af de mest centrale temaer i grundskolen og belyser, hvordan den danske grundskole udvikler sig.

Et af de vigtige formål med Grundskolepanelet er at reducere antallet af spørgeskemaer fra Børne- og Undervisningsministeriet. Undersøgelsen samler tidligere og kommende spørgeskemaundersøgelser og mindsker dermed belastningen af henvendelser til grundskolen fra ministeriet.

I Grundskolepanelet får både folkeskoler og frie grundskoler en stemme i forhold til de fire hovedtemaer: Inkluderende læringsmiljøer, digitale enheder i undervisningen, praktisk og motiverende undervisning, samt frihed, ledelse og profession.

Temaer i Grundskolepanelet

Fortrolighed

Undersøgelsens svar behandles fortroligt, og det vil ikke være muligt at identificere de individuelle respondenter i afrapporteringen.

Udarbejdelse af spørgeskemaer

Undersøgelsen gennemføres med spørgeskemaer, der er udarbejdet med rådgivning fra eksperter og forskere, særligt med rådgivning fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) og EVA (Danmarks Evalueringsinstitut).

Grundskolepanelets temaer og spørgeskemaer er desuden drøftet med grundskolens parter i en arbejdsgruppe under Sammen om Skolen og en arbejdsgruppe med repræsentanter fra de frie grundskoler.