Et partnerskab med aktører på tværs af sektorer skal styrke det nationale samarbejde om et fagligt strategisk fokus på udsatte børn og unges skolegang.
Mange børn og unge i udsatte positioner har større udfordringer og klarer sig betydeligt dårligere i skolen sammenlignet med andre børn. De har mere fravær, flere skoleskift og trives dårligere. Mange anbragte børn og unge forlader grundskolen med så ringe læse- og regnefærdigheder, at det begrænser deres mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det kalder på en forstærket indsats for udsatte børn og unges skolegang.
På den baggrund har Social- og Boligstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet taget initiativ til at nedsætte et partnerskab med aktører på tværs af sektorer for at styrke det nationale samarbejde om et fagligt strategisk fokus på udsatte børn og unges skolegang.
Der er behov for at styrke sammenhængen i indsatsen for børn og unge i udsatte positioner, så både trivsel og faglig udvikling sættes i højsædet. Dette indebærer bl.a. en stærkere brobygning mellem skole- og socialområdet på nationalt, kommunalt og institutionelt niveau.
Med etableringen af et nationalt partnerskab ønsker Social- og Boligstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet at samle aktører på området for at dele viden og behov samt drøfte fokusområder, mulige synergier og koordinering mellem eksisterende tiltag.
Partnerskabets arbejde har særligt fokus på børn i børnehaveklasse til 10. klasse i grundskolen, som modtager en social indsats i familieafdelingen - fx forebyggende, rådgivende tilbud, støttende foranstaltninger eller en anbringelse uden for hjemmet.
Organisationer som indgår i partnerskabet er:
Partnerskabet har udarbejdet et udfordringsbillede, som indeholder otte centrale udfordringer, der er vigtige at adressere, når kommuner, vidensmiljøer og andre aktører på tværs af skole- og socialområdet skal finde løsninger til en bedre skolegang for udsatte børn og unge:
På baggrund af de otte centrale udfordringer har partnerskabet formuleret en fælles mission og fire handleveje til at skabe en bedre skolegang for børn og unge i udsatte positioner.
Missionen og de fire handleveje sætter en retning for, hvordan strategiske ledelser på tværs af skole- og socialområdet kan arbejde med at skabe en bedre skolegang for børn og unge i udsatte positioner.
Overskifterne for handlevejene lyder:
Handlevejene er skrevet til strategiske ledelser i organisationer på skole- og socialområdet, herunder kommuner, civilsamfundsorganisationer, faglige organisationer og vidensmiljøer. De tager udgangspunkt i, at der er behov for, at skole- og socialområdet arbejder langt tættere sammen.
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 51 88