Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører tilsyn med, at kommunerne indgår kvalitetsaftaler med behandlings- og specialundervisningstilbud (BOS) og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem (SBU). Styrelsen vurderer i tilsynet, om aftalerne overholder kravene i lovgivningen. Styrelsen fører derudover tilsyn med kommunernes tilsyn med de BOS og SBU, de har indgået kvalitetsaftaler med.
Kommunerne skal indgå kvalitetsaftaler med de BOS og SBU, der ligger i kommunen. Kvalitetsaftalerne skal sikre, at tilbuddene har den fornødne kvalitet, så eleverne får den undervisning de har ret til, og som imødekommer deres behov.
Det er kommunernes ansvar at føre tilsyn med, at tilbuddene overholder kvalitetsaftalerne og at undervisningen har den fornødne kvalitet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører et statsligt tilsyn med, at kommunerne indgår kvalitetsaftaler med tilbud i deres kommuner, og at kvalitetsaftalerne overholder kravene. Derudover fører styrelsen tilsyn med, at kommunerne gennem deres egne tilsyn sikrer, at tilbuddene overholder aftalerne og følger reglerne på området.
Styrelsen fører tilsyn med, at kommunerne indgår kvalitetsaftaler med tilbud beliggende i deres kommuner, og at aftalerne opfylder kravene til kvalitetsaftalernes indhold og kravene i folkeskoleloven.
Kvalitetsaftalerne er bygget op i tre niveauer: temaer, kriterier og indikatorer. Som minimum skal det beskrives, hvordan tilbuddet opfylder de enkelte indikatorer, men indholdet i kvalitetsaftalerne skal være rettet mod alle tre niveauer.
I tilsynet vurderer styrelsen, om aftalerne er tilstrækkeligt beskrevet på de tre niveauer, og om aftalernes indhold overholder folkeskolelovens regler. Det er derfor centralt, at alle grundelementerne i kvalitetsaftalen er beskrevet tydeligt og systematisk, så der ikke er nogen tvivl om undervisningstilbuddets rammer og udformning, og at det dermed er muligt for kommunerne at føre et tilsyn med udgangspunkt i kvalitetsaftalen.
Styrelsen kontakter løbende kommuner og beder dem om at indsende en eller flere kvalitetsaftaler indgået med udvalgte BOS eller SBU. Styrelsen vurderer kvalitetsaftalerne og giver kommunerne en tilbagemelding med vurdering af den enkelte kvalitetsaftale.
Vurderingen kan have følgende udfald:
Som led i tilsynet kan styrelsen pålægge kommunen at indgå en kvalitetsaftale eller at sikre, at kvalitetsaftalen opfylder kravene. Hvis kommunen ikke efterkommer dette, kan styrelsen give kommunen påbud om ikke at benytte tilbuddet. Kommunen vil blive partshørt inden et pålæg eller påbud.
Styrelsen fører ud over tilsynet med indgåelse af kvalitetsaftaler også tilsyn med, at kommunerne påser, at undervisningen i tilbuddene overholder kravene i folkeskoleloven og har den fornødne kvalitet.
Den nærmere praksis for tilsynet bliver udviklet i 2025, og styrelsen forventer at igangsætte tilsynet med kommunernes tilsyn i anden halvdel af 2025.
Tilsynet vil være dialogbaseret med en undersøgende tilgang til kommunernes tilsynspraksis for derved at kunne vurdere, om kommunens tilsyn har det fornødne omfang og den fornødne kvalitet til at sikre, at kvalitetsaftalen følges, og at undervisningen i tilbuddene er i overensstemmelse med folkeskoleloven.
Styrelsen forventer at tilsynsprocessen og dialogen med kommunerne vil svare til tilsynet med indgåelse af kvalitetsaftaler. Styrelsen vil som led i tilsynet kunne pålægge kommunen at bringe undervisningen i overensstemmelse med kravene og sikre den fornødne kvalitet, hvis kommunens tilsyn viser sig ikke at have været tilstrækkeligt til at sikre dette. Hvis kommunen ikke efterkommer et sådant pålæg, kan styrelsen give kommunen påbud om ikke at benytte det konkrete tilbud.
Lov om folkeskolen (retsinformation.dk) Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem (retsinformation.dk)
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 51 88