Her finder du rabataftaler på ministeriets område, gode råd og inspiration til institutionens indkøb.
I vejledningen kan du finde enkle råd til, hvordan du kan gøre dit indkøb endnu mere effektivt og økonomisk bæredygtigt. Vejledningen er blevet til i samarbejde mellem institutionsrepræsentanter, UVM, UFM og SKI. Den henvender sig til alle indkøbere, især medarbejdere, som køber ind på:
Læs vejledning om gode råd til dit indkøb (pdf)
Fordelen ved indkøbsfællesskaber er blandt andet, at institutionen bliver en del af et større økonomisk og fagligt miljø, der kan gennemføre udbud og rådgive om indkøb.
Institutionen kan vælge at indgå i et indkøbssamarbejde med andre institutioner.
Samarbejde med andre institutioner kan både ske uformelt, via løbende erfaringsudveksling med andre institutioner, som man måske i forvejen har et tæt og tillidsfuldt samarbejde med.
Samarbejdet kan også ske mere systematisk via deltagelse i erfa-grupper og/eller medlemskab af et indkøbsfællesskab for selvejende institutioner. Læs mere om indkøbsfællesskaberne:
Indkøbsfællesskaber for regulerede institutioner (ika.dk)
Indkøbsfællesskab for frie skoler (skoleindkøb.dk)
Indkøbsfællesskab for frie skoler (dfsi.dk)
Indkøbsnetværk for selvejede uddannelsesinstitutioner (ski.dk)
Formålet med en indkøbspolitik er at effektivisere institutionens indkøb. Indkøbspolitikken fastsætter de mål og retningslinjer for indkøb, som institutionen vil gøre gældende.
Indkøbspolitikken kan bidrage til at sikre, at:
Der er ikke lovkrav om, at en institution har en indkøbspolitik. Men det er en forudsætning for at kunne håndtere institutionens indkøb effektivt, at institutionen køber ind efter nogle fælles mål og retningslinjer. I det efterfølgende afsnit finder du eksempler på mål og retningslinjer, som kan opstilles i en indkøbspolitik.
Da indkøbsdisponeringen på mange institutioner foregår decentralt, er det de enkelte medarbejdere og enheder, der er ansvarlige for at efterleve indkøbspolitikken.
Indkøbspolitikkens overordnede mål og rammer for institutionens indkøb kan udmøntes i en række konkrete regler og retningslinjer, der skal efterleves af alle medarbejdere og enheder som foretager indkøb for institutionen.
Det er ledelsen ansvar at godkende institutionens indkøbspolitik, ligesom det er ledelsens ansvar at sikre, at indkøbspolitikken efterleves i hele organisationen.
Nedenfor finder du eksempler på indkøbspolitiske mål, som kan indgå i institutionens indkøbspolitik:
BDO Consulting har gennemført en omkostningsanalyse af produktionsskolerne.
Omkostningsanalyse af produktionsskolerne 2015 (pdf)
QVARTZ har gennemført en omkostnings- og effektiviseringsanalyse af de almene gymnasier, voksenuddannelsescentre og erhvervsskolerne.
Økonomistyrelsen har gennemført en charter for godt og grønt indkøb, der tager næste skridt imod indkøb i staten, som har et lavere klimaaftryk.
Omkostnings- og effektiviseringsanalyse af ungdomsuddannelsesinstitutionerne 2015 (pdf)
Formålet med Rigsrevisionens undersøgelse er at vurdere, om indkøbsområdet på de udvalgte videregående uddannelsesinstitutioner er tilrettelagt, så der foretages effektive og sparsommelige indkøb.
Rigsrevisionen om indkøb på 12 videregående uddannelsesinstitutioner (pdf)
Rigsrevisionen anbefaler, at institutionernes retningslinjer for indkøb indeholder den nødvendige information om, hvordan indkøbere på institutionerne skal agere sparsommeligt til gældende regler og god praksis på indkøbsområdet.
Rigsrevisionen finder, at flere af institutionernes retningslinjer for indkøb kan styrkes, hvis institutionerne giver indkøberne anvisninger om:
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: oek@stukuvm.dk
Telefon: 33 92 50 00