Skoler under skærpet økonomisk-administrativt tilsyn skal som udgangspunkt aflægge kvartalsvise økonomiske redegørelser.
Fristerne for at indsende økonomiske redegørelser er følgende:
14. januar 2026 (4. kvartals redegørelse 2025)
14. april 2026 (1. kvartals redegørelse 2026)
14. august 2026 (2. kvartals redegørelse 2026)
14. oktober 2026 (3. kvartals redegørelse 2026)
14. januar 2027 (4. kvartals redegørelse 2026)
Skemaer til aflæggelse af økonomiske redegørelser findes her:
(4. kvartals redegørelse 2025)
(1. kvartals redegørelse 2026)
(2. kvartals redegørelse 2026)
(3. kvartals redegørelse 2026)
(4. kvartals redegørelse 2026)
(4. kvartals redegørelse 2025)
(1. kvartals redegørelse 2026)
(2. kvartals redegørelse 2026)
(3. kvartals redegørelse 2026)
(4. kvartals redegørelse 2026)
Skolen skal downloade og udfylde relevant skema for aflæggelse af økonomiske redegørelser for hvert kvartal jf. ovenfor. Udfyldt og underskrevet skema inkl. bilag (saldobalance og bankkontoudtog) sendes til nedenstående postkasse inden fristens udløb.
Bemærk, at saldi, ifølge saldobalancen, skal være afstemt til saldi, ifølge eksterne udtog fra skolens bank.
De skoler, som skal aflægge månedlige økonomiske redegørelser, får særskilt tilsendt skemaer for aflæggelse af økonomisk redegørelse af styrelsen.
Skema inkl. dokumentation sendes til:
Trr-support@stukuvm.dk
En skole kan være blevet underlagt skærpet økonomisk-administrativt tilsyn af styrelsen, som følge af én eller flere af følgende årsager:
Herudover kan styrelsen have behov for økonomisk opfølgning som følge af:
Når skolen er underlagt skærpet økonomisk-administrativt tilsyn, kan styrelsen kræve, at skolen aflægger månedsvise eller kvartalsvise økonomiske redegørelser, hvor skolen blandt andet skal afrapportere skolens elevtal, realiseret resultat og disponibel likviditet samt bestyrelsens forventninger til skolens økonomiske udvikling. Styrelsen kan også bede skolen om at redegøre for diverse forhold vedrørende skolens økonomi, drift, forretningsgange og administration mv.
Såfremt skolen udelukkende har administrative udfordringer, bliver skolen pålagt at udarbejde en handleplan/genopretningsplan, hvor skolen skal redegøre for, hvilke tiltag skolen vil iværksætte for at rette op på de administrative udfordringer, samt hvornår tiltagene forventes igangsat og implementeret.
Styrelsen forventer, at skolen svarer fyldestgørende på styrelsens spørgsmål og overholder de af styrelsens fastsatte tidsfrister. Manglende indsendelse af økonomiske redegørelser kan have tilskudsmæssige konsekvenser.
Såfremt skolen ikke forstår styrelsens spørgsmål, skal skolen kontakte styrelsen for nærmere uddybning.
Hvis skolen ikke kan overholde givne tidsfrister, skal skolen hurtigst muligt tage kontakt til styrelsen ved at skrive til fællespostkassen TRR-support@stukuvm.dk.
Styrelsen foretager altid en konkret vurdering af skolens forhold, før styrelsen beslutter at ophæve et skærpet økonomisk-administrativt tilsyn.
Styrelsen vil overveje at løsne skolen fra det skærpede økonomisk-administrativt tilsyn, når skolen f.eks.:
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: trr-support@stukuvm.dk
Telefon: 33 92 50 00