Administrative fællesskaber

Institutioner for erhvervsrettet uddannelse, almen gymnasial uddannelse, almen voksenuddannelse, private gymnasieskoler, studenterkurser og hf-kurser samt institutioner for forberedende grunduddannelse kan etablere administrative fællesskaber.

Formålet med administrative fællesskaber

Uddannelsesinstitutionerne på ministeriets område kan indgå i et samarbejde om at styrke og udvikle institutionernes administrative funktioner i form af administrative fællesskaber. Formålet er at sikre den størst mulige effektivisering, løsning af rekrutteringsproblemer og en øget kvalitet i den administrative opgavevaretagelse.

Samarbejdsmuligheder mellem institutionerne

Samarbejdet mellem de omfattede institutioner kan foregå inden for samme institutionstype eller på tværs af institutionstyperne, da det administrative fællesskab er rettet mod de tekniske og administrative opgaver samt driftsfunktioner, som institutionerne i vidt omfang har til fælles. Der er derfor ikke noget krav til den geografiske placering af et administrativt fællesskab. Institutionerne kan samarbejde lokalt, regionalt og på tværs af landet, uanset hvor den enkelte institution ligger. 

Regelgrundlag

Bekendtgørelsen om administrative fællesskaber mellem visse uddannelsesinstitutioner fastsætter, at et administrativt fællesskab mellem uddannelsesinstitutioner enten kan etableres i form af leverandørmodellen (§ 2) eller i form af samarbejdsmodellen (§ 3).

Samarbejdsmodellen og leverandørmodellen

  • Et administrativt fællesskab i form af samarbejdsmodellen består af en værtsinstitution og et antal partnere. Modellen indebærer, at partnerne overlader administrative opgaver og støttefunktioner til fælles varetagelse hos værtsinstitutionen. Bekendtgørelsen indeholder i bilag 1 en standardsamarbejdsaftale, som institutionerne skal anvende, hvis de vælger et administrativt fællesskab i form af samarbejdsmodellen
  • Leverandørmodellen indebærer, at en uddannelsesinstitution udliciterer, og en uddannelsesinstitution varetager administrative opgaver. Efter bekendtgørelsen er det en betingelse for leverandørmodellen, at der er indgået en skriftlig aftale, som er i overensstemmelse med Finansministeriets regler om udbud og udlicitering samt Konkurrencestyrelsens bekendtgørelse om EU’s udbudsdirektiv.

Katalog over mulige opgaver i et administrativt fællesskab

Ministeriet har i samarbejde med en række interessenter på undervisningsområdet udarbejdet et uddybende og mere detaljeret katalog over opgaver, som egner sig til at indgå i et administrativt fællesskab mellem uddannelsesinstitutioner. Kataloget vil kunne tjene som inspiration - både i overvejelserne om at etablere et administrativt fællesskab og ved tilrettelæggelsen af det konkrete samarbejde.

Kataloget og baggrunden for udviklingsarbejdet kan ses i rapporten: Beslutningsgrundlag om administrative fællesskaber på selvejende ungdomsuddannelsesinstitutioner under ministeriet (pdf).

Ofte stillede spørgsmål om administrative fællesskaber

Kontakt

  • Center for Institutionsdrift og Koncernregnskab

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet