Grøn er den primære og bærende farve i ministeriets visuelle identitet.
Børne- og Undervisningsministeriets primære grønne farve kan bruges i en lys og en mørk variant.
Styrelserne har hver sin farve, som kan bruges som identitetsmarkør, når styrelserne ønsker at markere deres afsenderforhold. Markørfarven er en mulighed og ikke et krav. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har den røde markørfarve og Styrelsen for It og Læring har den blå markørfarve. Disse farver anvendes altid sammen med den primære farve - Børne- og Undervisningsministeriets grønne farve.
Som en del af Børne- og Undervisningsministeriets visuelle identitet findes en gråtoneskala, der desuden kan bruges til at variere udtrykket inden for farveuniverset.
Nedenstående illustration præsenterer Børne- og Undervisningsministeriets farveunivers.
CMYK
90, 45, 60, 30
RGB
0, 90, 90
HEX
005a5a
CMYK
15, 0, 15, 0
RGB
215, 245, 225
HEX
D7f5e1
For grafer og infografikker er der defineret en bred palette af farver med udgangspunkt i primær- og markørfarverne, som vises i illustrationerne nedenfor.

CMYK
90, 45, 60, 30
RGB
0, 90, 90
HEX
005a5a
CMYK
0, 0, 0, 90
RGB
65, 65, 65
HEX
414141
CMYK
90, 80, 5, 0
RGB
55, 80, 155
HEX
37509b
CMYK
25, 95, 55, 0
RGB
190, 50, 90
HEX
Be325a
CMYK
0, 0, 60, 0
RGB
250, 250, 135
HEX
fafa87
CMYK
15, 0, 15, 0
RGB
215, 245, 225
HEX
D7f5e1
CMYK
0, 0, 0, 15
RGB
220, 220, 220
HEX
Dcdcdc
CMYK
10, 5, 0, 0
RGB
225, 230, 240
HEX
e1e6f0
CMYK
0, 10, 0, 5
RGB
245, 225, 230
HEX
f5e1e6
CMYK
65, 25, 40, 0
RGB
100, 155, 155
HEX
649b9b
CMYK
0, 0, 0, 50
RGB
145, 150, 150
HEX
919696
CMYK
50, 35, 5, 0
RGB
135, 150, 195
HEX
8796c3
CMYK
10, 45, 15, 0
RGB
220, 150, 170
HEX
dc96aa
I forbindelse med fx en kampagne, et særligt projekt eller indsatser henvendt til særlige målgrupper vil der være frihed til at bruge nogle andre farver end primær- og markørfarverne.
Subidentiteter bør bruges undtagelsesvist. Det er grafikerne i Center for Kommunikation og Presse, der udarbejder materialer til subidentiteter, og brugen af subidentiteter bør derfor godkendes af Center for Kommunikation og Presse.
Eksempler på subidentiteter er hjemmesider som:
Titel: Center for Kommunikation og Presse
E-mail: grafik@uvm.dk
Har du spørgsmål til, hvordan du skal bruge designet eller til selve designguiden, er du velkommen til at kontakte os.