Alle folkeskoler og specialskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse. Trivselsmålingen er indført som led i folkeskolereformen, hvor et af målene er, at elevernes trivsel skal øges.
På mellemtrinnet og i udskolingen (4.-9. klasse) får eleverne 40 spørgsmål, og i indskolingen (0.-3. klasse) får eleverne 20 mere enkle spørgsmål.
For eleverne i 4.-9. klasse indgår 29 af spørgsmålene i beregningen af den gennemsnitlige trivsel samt til at danne fire indikatorer: Social trivsel, faglig trivsel, opfattelse af ro og orden samt opfattelse af støtte og inspiration.
Både den gennemsnitlige trivsel samt de fire trivselsindikatorer måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er den lavest mulige trivsel, og 5 er den højest mulige trivsel.
Den første måling blev gennemført i foråret 2015.
Ministeriet har udviklet fire forskellige indikatorer for trivsel samt en samlet trivselsindikator for eleverne i 4.-9. klasse:
Generel skoletrivsel - er en samlet indikator bestående af de 29 spørgsmål, som indgår i de fire differentierede indikatorer.
Titel: Styrelsen for It og Læring