Kompetencedækning angiver, hvor stor en andel af fagundervisningen der dækkes af lærere med kompetence i pågældende fag.
Med den politiske aftale Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed fra januar 2019 er der fastlagt en målsætning om fuld kompetencedækning i 2025/26. Fuld kompetencedækning betyder, at 95 procent af alle timer på tværs af fag og klassetrin skal varetages af en lærer med undervisningskompetence i det fag, de underviser i, eller kompetencer svarende hertil.
Der anvendes følgende definitioner af kompetencedækning:
I opgørelserne af kompetencedækningen indgår kun normalklasser i folkeskolen. Tallene dækker over den planlagte undervisning beregnet med udgangspunkt i de vejledende timetal. Den praktiske beregning foretages ved at gange BUVM’s vejledende timetal med antallet af klasser/hold på et givent klassetrin og i et givet fag. Denne beregning udgør en sum af timer, og kompetencedækningen er således den andel af summen, som varetages af en lærer, der har kompetence i faget. Kun undervisere, som underviser i mindst ét fag i normalklasser, indgår. Undervisere, der har flere end seks undervisningskompetencer eller tilsvarende kompetencer, indgår ikke. Deres undervisning indgår heller ikke. Ved tolærerordninger og lignende indgår kun den underviser, der har haft flest timer med klassen i det pågældende fag.
I Børne- og Undervisningsministeriets datavarehus kan du se data for kompetencedækning i folkeskolen fra 2012/13 og frem til senest tilgængelige skoleår.
Skoler og kommuner har fra og med skoleåret 2021/22 haft mulighed for at fravige målsætningen om fuld kompetencedækning. Data for disse skoleår skal tolkes i lyset heraf. Kommuner omfattet af velfærdsaftalen på folkeskoleområdet har ligeledes ikke skullet leve op til målsætningen om fuld kompetencedækning.
Titel: Styrelsen for It og Læring