Regeringen nedsatte i foråret 2020 en ekspertgruppe, der skulle se på fordele og ulemper ved modeller for en ændret karakterskala.
Den seneste evaluering af 7-trins-skalaen, som blev offentliggjort i januar 2019, peger på en række identificerede udfordringer ved den nuværende 7-trins-skala. Evalueringen, der er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, består blandt andet af en dybdegående analyse af, hvordan karakterskalaen bruges i praksis. Evalueringen viser, at selvom 7-trins-skalaen på flere områder fungerer godt, så har skalaen en række udfordringer. Udfordringerne vedrører de store spring i midten af skalaen, trinbeskrivelsernes fokus på mangler, manglende mulighed for at anerkende og fremhæve den ekstraordinære præstation, den negative karakter -3 og et stigende karakterniveau.
Regeringen nedsatte i den forbindelse en ekspertgruppe, som skulle opstille mulige modeller for en ændret karakterskala, der løser de udfordringer, som er identificeret i evalueringen.
Ekspertgruppen skulle i den forbindelse belyse de fordele og ulemper, den ser ved de enkelte modeller.
Ekspertgruppen blev sammensat af 14 medlemmer udpeget af regeringen i deres personlige egenskaber og med viden om grundskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, herunder didaktiske eksperter og erfarne bedømmere samt tre repræsentanter for elever og studerende og to repræsentanter fra henholdsvis arbejdsgiver- og lønmodtagersiden.
Se ekspertgruppens rapport (pdf)
Ekspertgruppen har i sit arbejde anvendt nedenstående rapporter og notater som baggrundsmateriale for gruppens arbejde.
Rapporter
Notater
Titel: Gymnasiale uddannelser Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: stuk@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 55 00
Åbningstiden på telefonen er 9-12 tirsdag og torsdag.