Vil du klage over uddannelses­­­institutionens beslutninger?

Læs om, hvordan du kan klage over beslutninger truffet af din uddannelsesinstitution.

Du kan klage til uddannelsesinstitutionens ledelse over beslutninger truffet på institutionen om forhold på uddannelsen, og hvis ledelsen har truffet en afgørelse, kan du evt. klage til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Hvis du kan klage til styrelsen, skal dette fremgå af den afgørelse, som du vil klage over.

På en uddannelsesinstitution med udbud af gymnasiale uddannelser træffes der løbende en række beslutninger om forhold på uddannelsen, som forvaltningsretligt kan karakteriseres som såkaldt faktisk forvaltningsvirksomhed – set i modsætning til såkaldt afgørelsesvirksomhed.

Eksempler herpå er: 

  • Oprettelse af klasser og fordeling af eleverne i disse 
  • Udbud og oprettelse af valgfag og fordeling af eleverne på disse 
  • Den nærmere tilrettelæggelse af undervisningen 
  • Afgivelse af standpunktskarakterer, herunder afsluttende standpunktskarakterer (årskarakterer). 

Man kan som elev eller kursist klage til institutionens ledelse over sådanne beslutninger.

Hvis du ønsker at klage til institutionens ledelse, er der ikke nogen lovbestemt klagefrist. Du skal dog være opmærksom på, at institutionen kan have fastsat en eller flere lokale klagefrister for bestemte typer af klager – f.eks. en klage over en årskarakter. 

Uanset om institutionen har fastsat en lokal klagefrist, bør du – hvis du vil klage - i egen interesse klage hurtigst muligt, så der kan blive taget stilling til dine klagepunkter, mens det fortsat er relevant. 

Din klage bør være skriftlig og nøje angive de omstændigheder, der efter din mening kan begrunde en imødekommelse af klagen.

Regelgrundlag

Reglerne om klageadgang fremgår især af § 72 i lov om de gymnasiale uddannelser og kapitel 13 i bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser. Se også § 13 i bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser og § 31 i elevfordelingsbekendtgørelsen.

Kontakt

  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 23 67 56 35

     

    Telefontid:
    Lukket for telefoniske henvendelser i uge 42.