Pædagogikum giver de basale kompetencer til at arbejde som lærer i en gymnasial uddannelse.
Pædagogikum er en etårig vekseluddannelse bestående af en praktisk og en teoretisk del. Den forudsætter, at man er fastansat på et gymnasium, og at man har faglig kompetence i gymnasiale fag. Pædagogikum skal gennemføres og bestås i det første år af ansættelsen.
Pædagogikumkandidater får gennem pædagogikumuddannelsen de grundlæggende teoretiske og praktiske kompetencer, der kræves for at arbejde som lærere på en gymnasial uddannelse.
Pædagogikum består af både praktisk og teoretisk pædagogikum.
Praktisk pædagogikum foregår på kandidatens egen skole og indeholder sparring og vejledning fra erfarne lærere på vejlederhold og undervisning på pædagogikumkandidatens egne hold.
Teoretisk pædagogikum gennemføres ved et universitet og indeholder undervisning i almendidaktik og fagdidaktik. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har godkendt Syddansk Universitet (i et konsortium med universiteterne i Aalborg, Aarhus, Roskilde og København) til at udbyde teoretisk pædagogikum.
Et pædagogikumforløb er etårigt og består af en teoretisk del (cirka en tredjedel, 20 ECTS) og en praktisk del, der deles op i praktisk pædagogikum (vejledning, cirka en tredjedel, 20 ECTS) og egenundervisning (egne klasser, cirka en tredjedel, 20 ETCS).
Kandidaten udfærdiger et fagdidaktisk projekt og skriver en afsluttende opgave i teoretisk pædagogikum. Opgaven bedømmes af to eksterne censorer. Det praktiske forløb evalueres ved tre besøg af tilsynsførende.
Ja, hvis en eller flere af betingelserne i pædagogikumbekendtgørelsens § 3, stk. 3, er opfyldt:
I alle andre tilfælde skal der søges dispensation hos den pædagogikumansvarlige i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Det er den ansættende institution, der søger dispensation, ikke kandidaten. Bemærk, at deltidsansættelse ikke er en del af ovenstående undtagelser. Pædagogikum er altid en fuldtidsuddannelse. Der skal derfor også i forhold til deltidsansattes pædagogikum søges dispensation i styrelsen, hvis pædagogikum ønskes forlænget.
En uddannelsesplan er et fremadrettet planlægningsværktøj, der blandt andet beskriver hovedindhold og særlige fokuspunkter i kandidatens pædagogikumforløb. Uddannelsesplanen samler alle aktiviteter og indsatser i forløbet og bidrager til at fastholde indhold og progression i forløbet. Uddannelsesplanen er et redskab til at koordinere og målrette vejledningsindsatsen og er et fælles referencepunkt for alle aktører i et pædagogikumforløb. Uddannelsesplanen justeres løbende af kursusleder. Den godkendes af tilsynsførende.
Der er forskel på en proces-uddannelsesplan og en realiseret uddannelsesplan. Sidstnævnte er en kortfattet og overordnet oversigt over de væsentligste elementer i kandidatens pædagogikumforløb. Den realiserede uddannelsesplan skal underskrives af kursusleder og tilsynsførende og er et bilag til pædagogikumbeviset.
På siden Skabeloner vedrørende pædagogikum finder du skabeloner til uddannelsesplanen og den realiserede uddannelsesplan. Planerne er også beskrevet i pædagogikumvejledningens bilag 1. Bemærk, at uddannelsesplanen altid indeholder oplysninger om hele pædagogikumforløbet, også egenundervisningen. Desuden skal den indeholde oplysninger om forventet sluttidspunkt for pædagogikumforløbet.
Det er kursusleder, der udfærdiger uddannelsesplanen, jf. pædagogikumbekendtgørelsens § 20. Kursusleder sørger for, at uddannelsesplanen altid er ajourført, og at tilsynsførende har adgang til planen.
Ja. Alle kandidater skal have en uddannelsesplan. Det gælder også for de kandidater, hvor pædagogikumforløbet påbegyndes senere eller strækker sig over en længere periode end et år, jf. pædagogikumbekendtgørelsens § 3, stk. 3.
En kandidat skal i pædagogikum i alle sine gymnasierelevante fag, også selv om den ansættende institution ikke har undervisning i et eller flere af fagene. Institutionen kan eventuelt lave aftale med en naboinstitution om, at dele af pædagogikumforløbet gennemføres dér. Det er den ansættende institution, der har kursusledelsen for hele forløbet.
Nej. En lærer kan først komme i pædagogikum, når den faglige kompetence er i hus.
En lærers fastansættelse er betinget af, at læreren består pædagogikum. Hvis læreren ikke består pædagogikum, ophører det aktuelle ansættelsesforhold. Det sker for eksempel, hvis læreren ikke består praktisk pædagogikum. Det kan også ske, hvis læreren ikke består prøven i teoretisk pædagogikum, som dog kan aflægges på ny, jf. § 11, stk. 5.
Hvis man efter gennemført pædagogikum videreuddanner sig i et nyt fag, mens man er ansat på en gymnasial uddannelse, kan man få undervisningskompetence i dette fag med institutionens opbakning.
Det kræver, at institutionens leder vurderer, at kravene til faglig kompetence er opfyldt, og at man gennemfører det fagdidaktiske modul i faget, jf. pædagogikumbekendtgørelsens § 26. Institutionen sørger for tilmelding til modulet og betaler udgifterne hertil. Efter gennemførelsen af det fagdidaktiske modul, udsteder institutionens leder bevis for undervisningskompetence i det nye fag.
En suppleringskandidat er en lærer, der efter gennemført pædagogikum tager et nyt fag. En suppleringskandidat skal deltage i det fagdidaktiske modul i teoretisk pædagogikum. Suppleringskandidater skal skrive fagdidaktisk projekt i det nye fag.
Teoretisk pædagogikum har en omfang svarende til en tredjedel årsværk. Heri indgår en uges arbejdstid til at skrive den afsluttende opgave i teoretisk pædagogikum.
Teoretisk pædagogikum er en vekseluddannelse, der etablerer forbindelse mellem teori og praksis. Både den almendidaktiske og fagdidaktiske del af teoretisk pædagogikum inddrager kandidaternes konkrete undervisningserfaring, ikke mindst gennem arbejdet med det fagdidaktiske projekt. Et bærende element i teoretisk pædagogikum er sammenhængen mellem teori, caseanalyse og aktionslæring. Teorier læses, diskuteres og anvendes. Cases analyseres og diskuteres. Aktioner designes, afprøves og undersøges.
Studieordningen for teoretisk pædagogikum findes på SDU’s pædagogikumhjemmeside.
At arbejde med aktioner betyder, at kandidaten med udgangspunkt i teori, analyse og refleksion beslutter sig for i praksis at undersøge et konkret aspekt af egen undervisningspraksis for at blive dygtigere som lærer. Kandidaten evaluerer efterfølgende sin aktion med henblik på at korrigere og justere den.
Alle moduler af teoretisk pædagogikum skal gennemføres. En kandidat kan ikke være fraværende fra teoretiske moduler på grund af andre planlagte aktiviteter på ansættelsesinstitutionen. I tilfælde af sygdom eller andet lovligt fravær (borgerligt ombud og lignende) indsendes besked snarest muligt til Syddansk Universitet. Modulet skal så normalt gennemføres på et senere tidspunkt, og det udbydende universitet anviser et alternativt kursustidspunkt. Som rettesnor skal en kandidat deltage i mindst 95 procent af undervisningen i teoretisk pædagogikum.
Teoretisk pædagogikum varetages af et konsortium af universiteter under Syddansk Universitet. Se SDU’s pædagogikumhjemmeside for yderligere oplysninger.
Opgaven skrives ved slutningen af skoleåret, når modulerne i teoretisk pædagogikum er gennemført, og praktisk pædagogikum er bestået. Det er ansættelsesinstitutionen, der fastsætter tidspunktet for skriveperioden; dog skal afleveringsfristen ligge inden en dato, der udmeldes af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Der er afsat en uges samlet arbejdstid til besvarelse af opgaven. Institutionen sørger for, at kandidaten friholdes for andre arbejdsopgaver i opgaveperioden.
Pædagogikumbekendtgørelsens §§ 13-15 beskriver proceduren for klager i forbindelse med teopædopgaven.
Hvis man vil klage over prøven, gælder følgende:
Der kan klages over retlige forhold, eksaminationsgrundlaget, prøveforløbet, bedømmelsen. Man skal være opmærksom på, at en klage over bedømmelsen kan resultere i en lavere karakter.
Alle kandidater skal skrive et fagdidaktisk projekt som led i deres pædagogikum. Kandidaten vælger en fagdidaktisk problemstilling i et af sine fag (matematikkandidater skal dog skrive i matematik, eventuelt med inddragelse af deres andet fag), som gøres til genstand for en mindre, afgrænset undersøgelse gennem caseorienteret arbejde og med inddragelse af viden fra både almendidaktik, fagdidaktik og undervisningspraksis. Kandidaten inddrager sine vejledere i overvejelserne, hvilket sikrer, at projektet indgår som en naturlig del af arbejdet i praktisk pædagogikum.
Projektet har et omfang af cirka 10-15 timers arbejdstid, og det skriftlige produkt fylder maksimalt tre sider.
Projektet fremlægges for tilsynsførende, kursusleder og vejledere ved andet besøg, dog ved tredje besøg for matematikkandidater og for kandidater, der skriver projekt i en eventuel bi-tilsynsførendes fag.
Projektet bedømmes ikke selvstændigt, men indgår i den samlede bedømmelse af kandidaten.
Alle kandidater skal skrive fagdidaktisk projekt, også suppleringskandidater og kandidater fra Grønland.
Ja. Det er i alle tilfælde ansættelsesinstitutionens leder, der tildeler merit. Men kandidaten skal søge institutionens leder om merit i forbindelse med ansættelsen, og det er kandidaten, der skal fremskaffe den nødvendige dokumentation.
Institutionens leder skal på baggrund af ansøgningen i hvert enkelt tilfælde indhente en vejledende udtalelse om merit hos SDU (kontakt Uddannelseschef Anne Vibeke Vennerstrøm, avv@sdu.dk), inden der træffes afgørelse om tildeling af merit.
Tildeling af merit skal under alle omstændigheder være dokumenteret og begrundet.
Hvis en kandidat tildeles merit, øges omfanget af egenundervisningen med et arbejdstimetal svarende til omfanget af de aktiviteter, der er givet merit for.
I det afsluttende pædagogikumbevis skal indgå en præcisering af den givne merit og grundlaget for den, jf. pædagogikumbekendtgørelsens § 23, stk. 3.
Nej, der gives ikke automatisk merit.
Institutionens leder kan uddelegere kursusledelsen til en af institutionens lærere eller ledere. Kursusleder skal selv have pædagogikum. Vejlederne udpeges som regel i et samarbejde mellem kursusleder og institutionens ledelse. Vejledere skal selv have gennemført pædagogikum.
Tilsynsførende beskikkes af Børne- og Undervisningsministeriet. Tilsynsførende har selv pædagogikum.
Det er kursusleder, der har det daglige ansvar for et pædagogikumforløbs tilrettelæggelse. Bemærk, at også egenundervisningen indgår som en del af pædagogikumforløbet. Tilsynsførende skal godkende uddannelsesplanen.
Ja. Kandidaten skal skrive portfolio. Den skal være tilgængelig for aktørerne i det praktiske pædagogikumforløb. Der er ikke noget formkrav til portfolioen, men den indeholder blandt andet eksempler på kandidatens refleksioner over egen undervisningspraksis.
Der skal tilstræbes en så ligelig fordeling mellem vejlederklasser og egenundervisning som muligt. En kandidat skal have vejledning i alle sine fag, men ikke nødvendigvis egenundervisning i alle sine fag. I de tilfælde, hvor en kandidat har mange fag, bør pædagogikumbekendtgørelsens bilag 2 konsulteres for at se, om nogle af fagene kan siges at være beslægtede fag, hvorved kandidaten kan opnå undervisningskompetence i alle fag i en gruppe.
Hvis man kommer i tvivl om den praktiske tilrettelæggelse af et pædagogikumforløb, kan den pædagogikumansvarlige i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kontaktes for sparring.
Kursusleder udfærdiger et udkast til pædagogikumudtalelsen, jf. pædagogikumbekendtgørelsens § 19. Dernæst færdiggør kursusleder og tilsynsførende udtalelsen i fællesskab. Vejlederne deltager ikke i denne proces.
I konferencerne efter de to første besøg deltager kandidat, kursusleder, vejledere, tilsynsførende. Efter sidste besøg kan vejledere deltage i et kort formøde før den egentlige konference, hvis det ønskes. Vejlederne deltager under alle omstændigheder i drøftelsen af det fagdidaktiske projekt, når det fremlægges; også hvis det fremlægges ved tredje besøg.
Når udtalelsen færdiggøres, deltager udelukkende kursusleder og tilsynsførende.
Det er kandidatens ansættelsesskole, der betaler udgifter til transport og eventuel overnatning samt honorar til tilsynsførende.
Ja, det kan komme på tale, hvis kandidaten er i fare for ikke at bestå praktisk pædagogikum. Et ekstra besøg vil skulle godkendes af institutionens leder efter indstilling fra tilsynsførende.
En kandidat, som ønsker en fremmedsproget version af sit bevis for undervisningskompetence, må selv bekoste en oversættelse af materialet ved en statsautoriseret translatør. Den udstedende myndighed attesterer rigtigheden af det originale bevis, som ligger til grund for oversættelsen, gennem påtegning af oversættelsen. For beviser udstedt af en institution er det således institutionens leder, der foretager påtegningen. For ældre beviser indsendes materialet, herunder en kopi af det originale bevis, til den pædagogikumansvarlige i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Kandidater, som ønsker en fremmedsproget dokumentation for de erhvervsmæssige rettigheder, som en dansk undervisningskompetence medfører, kan få hjælp hos Styrelsen Forskning og Uddannelse.
Man kan altid henvende sig til den pædagogikumansvarlige i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, hvis man har spørgsmål vedrørende pædagogikum: Susanne.Blegvad.Danielsen@stukuvm.dk.
Spørgsmål, der vedrører teoretisk pædagogikum, rettes til SDU: paedagogikum@sdu.dk.
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 23 67 56 35
Telefontid:
Lukket for telefoniske henvendelser i uge 42.