AMUkvalitet er Børne- og Undervisningsministeriets værktøj til at vurdere og forbedre kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelser, AMU, ud fra deltagernes tilfredshed.
Når man deltager på et AMU-kursus, får man ved afslutning af kurset tilbud om at evaluere kurset ved at svare på et spørgeskema i AMUkvalitet. Evalueringen sker typisk på deltagerens mobiltelefon.
Spørgsmålene handler om udbytte af kurset, lærerens indsats, undervisningens form og indhold og kursets prøve.
Evalueringsresultaterne vises i AMUkvalitet’s resultatoversigt, der er offentlig adgang til. I resultatoversigten kan man se, hvordan kurser og AMU-udbydere er blevet vurderet.
Evalueringerne bruges til at forbedre kvaliteten af kurserne.
I dette arbejde inddrages alle, der anvender og arbejder med AMU:
Opdelingen af spørgeskemaet i fire dele gør det muligt at vurdere og diskutere kvaliteten af kurserne ud fra et fælles sprog om kurserne, og ud fra de samme data. Dermed bliver der større gennemsigtighed og åbenhed omkring AMU-kurserne.
Deltagernes vurderinger er en vigtig brik i billedet af, hvordan det går på AMU-kurserne. Det er dog ikke hele billedet af kvaliteten, og måler f.eks. ikke, om deltageren har lært det, de skal. I arbejdet med kvalitet suppleres AMUkvalitet derfor også af andre kilder til information, f.eks. fra lærerne, data om gennemførelse og beståelse af prøver og tilbagemeldinger fra AMU-deltagernes arbejdspladser.
Det er Styrelsen for It og Læring (STIL) og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), der sammen har udviklet AMUkvalitet. STIL har ansvaret for system og for support, mens STUK har ansvaret for indhold og anvendelse af systemet i arbejdet med kvalitet på AMU.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: STUK.KFE@stukuvm.dk
Telefon: +45 23 69 06 10
Åbningstider:
Tirsdag kl. 9 – 12
Fredag kl. 10 – 12