På denne side kan du læse om adgang til Prøveshoppen, proces og retningslinjer for download af prøvemateriale samt om digital afvikling af prøver for eksaminander, der aflægger prøver på særlige vilkår.
Prøvematerialet stilles til rådighed i Prøveshoppen for institutioner, der er godkendt til at udbyde forberedende voksenundervisning (FVU) og er opført som Voksenuddannelsescenter (VUC) i institutionsregistret.
Der er to prøveperioder:
Det bemærkes, at VUC har pligt til at videreformidle prøvematerialet til driftsoverenskomstparter (DOP’er).
I dette afsnit kan institutioner, hvordan de får adgang til Prøveshoppen og downloader prøvematerialet.
Institutionen skal oprette brugeradgang i Prøveshoppen. Det er kun eksamensplanlæggere, eksamensansvarlige og ledere, der kan oprette en brugerprofil i Prøveshoppen – undervisere må ikke få adgang til Prøveshoppen.
Der må højest oprettes to medarbejdere per institution. Medarbejderne oprettes med hver sin brugeradgang. Ved oprettelse af en bruger skal medarbejdernes institutionsmail benyttes, private mailadresser må ikke anvendes.
Vejledningen gælder for PC og Mac. Tablets eller smartphones må ikke benyttes.
Prøvesættene er ikke testet i et Citrix-miljø. Der er derfor ingen garanti for, at Citrix kan anvendes.
Det er muligt at downloade prøvematerialet fem arbejdsdage, før prøveperioden begynder.
Der skal bruges et nyt USB-stik til hvert prøvesæt, der downloades. USB-stikkene skal mærkes, så det tydeligt fremgår, hvilke prøvesæt der er gemt på det enkelte USB-stik.
Filen må kun gemmes på USB-stikket - og ikke på computeren. Såfremt en fil er blevet gemt lokalt på computeren (fx i ”overførsler”), skal filen slettes. Filen skal også slettes fra ”skraldespanden” på computeren.
Institutionens leder er ansvarlig for, at det digitale og printede prøvemateriale håndteres sikkert og med samme forholdsregler som traditionelt trykt prøvemateriale. Det betyder, at prøvematerialet skal opbevares sikkert i et aflåst skab i et aflåst rum, hvor adgangen er begrænset til personer med ansvar for prøveafvikling.
Institutionen skal sikre, at medarbejdere, der oprettes som brugere i Prøveshoppen, er fortrolige med reglerne for håndtering af prøvemateriale. Forkert håndtering af materialet, som medfører offentliggørelse af prøvematerialet forud for prøvens afholdelse, kan i værste fald medføre aflysning af prøven eller annullering af afholdte prøver over hele landet.
Det er institutionens ansvar, at prøvematerialet ikke er tilgængeligt efter prøvens afholdelse.
Ved digital afvikling af en prøve anbefales det, at prøven afvikles fra computerens skrivebord og ikke et USB-stik.
Prøvematerialet gøres tilgængeligt for eksaminanderne på en af følgende tre måder:
Det er vigtigt, at der anvendes Adobe Acrobat Reader til åbning af filen og afvikling af prøven, da prøvematerialet er tilpasset Adobe Acrobat.
Institutionen træffer afgørelse om tilbud af særlige prøvevilkår til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau.
Særlige prøvevilkår kan omfatte brug af kompenserende hjælpemidler for eksempel ved, at prøven aflægges på en computer i en tilgængeliggjort PDF-fil. Eksaminanden bør på forhånd være bekendt med det/de kompenserende hjælpemidler fra undervisningen.
Eksaminander på særlige prøvevilkår skal, selvom de for eksempel aflægger prøven digitalt, have udleveret et printet eksemplar af prøven. Prøven kan aflægges på institutionens computer eller eksaminandens egen computer.
Før en ny prøvetermin begynder, sender Styrelsen for Undervisning og Kvalitet Styrelsen et link til Filkassen til de beskikkede censorer. Filkassen indeholder vejledende løsningsforslag til trinprøverne i dansk og matematik for prøveperioden.
Censorerne får særskilt information og vejledning om adgang til Filkassen.
Er der problemer med adgang og/eller download af prøvemateriale i Prøveshoppen kontaktes Stibo Complete. Spørgsmål til teknisk support sendes til: online@stibocomplete.com
Ved flere spørgsmål om prøveafholdelse på FVU henvises til Retningslinjer for de praktiske og proceduremæssige forhold ved de skriftlige og mundtlige prøver på FVU.