Eleverne, der har haft teknologiforståelse, er blevet dygtigere til at anvende og forstå teknologi, viser en ny midtvejsevaluering. Forsøgsskolerne oplever dog, at det er udfordrende at tilegne sig de nye kompetencer.
Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte i 2018 et forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen. Forsøget skal gøre os klogere på, om og hvordan teknologiforståelse bør blive en del af folkeskolens obligatoriske undervisning. 46 skoler har nu undervist i teknologiforståelse i lidt over et år.
Midtvejsevalueringen viser, at eleverne har fået en bedre teknologiforståelse. Det gælder både indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Det er samtidig tydeligt, at der for skolerne i forsøget er tale om en helt ny faglighed. Størstedelen af det pædagogiske personale oplever for eksempel, at fagligheden er vanskelig at forstå og omsætte til undervisning. De fortæller også, at det materiale, som skal understøtte dem i at tilrettelægge undervisning, er afgørende for, at de kan gennemføre undervisningen i overensstemmelse med fagligheden.
Midtvejsevalueringen viser også, at de lokale tovholdere for forsøget på skolerne og skoleledelsen spiller en vigtig rolle i at understøtte afprøvningen lokalt.
Forsøgsskolerne fortsætter deres undervisning i teknologiforståelse frem til sommeren 2021. Derefter bliver der lavet en endelig evaluering.
Midtvejsevalueringen kan findes på emu.dk, hvor der også er mere information om forsøg med teknologiforståelse.
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)