Afskaf elevplanen og forpligt i stedet skolerne til at formulere få, væsentlige fokuspunkter for elevens faglige og alsidige udvikling, lyder det i anbefaling fra rådgivningsgruppe.
Der er en lang række udfordringer ved elevplanen, og den bør derfor afskaffes i sin nuværende form. Det mener en rådgivningsgruppe, der består af eksperter, fagpersoner, forældre og folkeskolens parter.
Rådgivningsgruppen mener, at der hverken på skoler, i kommuner eller hos elever og forældre er tilfredshed med elevplanen, sådan som den er nu. Der er heller ikke ejerskab til den. Elevplanen er ifølge rådgivningsgruppen et forsøg på at indfri alt for mange forskellige formål i ét og samme redskab. Og det er uklart, om det er lærerne, eleverne eller forældrene, der skal have gavn af den.
”Jeg vil gerne takke rådgivningsgruppen for deres arbejde. Det er en kras kritik af elevplanen, som de, der selv arbejder med den, står bag. Det tager regeringen alvorligt, og anbefalingerne er et indspark til, når vi skal drøfte, hvordan et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen skal se ud,” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.
Det er også rådgivningsgruppens oplevelse, at eleverne i 8., 9. og 10. klasse møder et mudret og uoverskueligt billede af planer og bedømmelser.
Rådgivningsgruppen anbefaler:
Elevplanen blev indført i 2006 og har til formål at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse og derigennem forbedre udbyttet af undervisningen for den enkelte elev, at styrke den løbende evaluering af elevens udbytte af undervisningen og at styrke samarbejdet mellem skole og hjem. Reglerne om elevplanen blev senest ændret i 2014. Rådgivningsgruppen blev nedsat efter aftalen om justeringer af folkeskolen fra 2019 og skulle komme med anbefalinger til, hvordan elevplanen kan forenkles.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i forbindelse med gruppens arbejde undersøgt, hvordan der arbejdes med elevplaner i folkeskolens praksis. Undersøgelsen og rådgivningsgruppens anbefalinger kan læses her:
Lærere i folkeskolen skal løbende evaluere elevernes udbytte af undervisningen. Som led i den løbende evaluering skal der for alle elever fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en elevplan, som skal opdateres mindst en gang hvert skoleår. Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev, den videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen samt regelmæssig orientering af forældrene om elevernes udbytte af undervisningen.
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)
Titel: Specialkonsulent
E-mail: Julie.Heidemann@uvm.dk
Telefon: +45 33 92 50 99