Danmark befinder sig på en kedelig andenplads over lande, hvor børn med indvandrerbaggrund går på andre skoler end etnisk danske elever. Det viser en ny international rapport om det danske uddannelsessystem.
Der er behov for mere støtte til elever med indvandrerbaggrund i de danske skoler. Sådan lyder en af konklusionerne i en ny OECD-rapport. Der kan nemlig måles en faglig kløft mellem etnisk danske skoleelever og elever med indvandrerbaggrund. Det er særligt i læsning, hvor elever med indvandrerbaggrund klarer sig dårligere i Danmark sammenlignet med andre lande.
I Danmark er børn med indvandrerbaggrund mere koncentrerede på bestemte skoler end i andre OECD-lande. Derudover taler en større andel af eleverne ikke skolens undervisningssprog i hjemmet. De udfordringer, det giver for sprogtilegnelsen, bliver kun større, hvis skolekammeraterne heller ikke taler dansk sammen i frikvartererne.
”Det er et problem for hele samfundet, hvis vi ikke møder hinanden på kryds og tværs i skolen. Det går ikke, at børn med indvandrerbaggrund halter efter fagligt, og at vi ser så stor en etnisk opdeling i vores skoler og også på ungdomsuddannelserne. Det skader fællesskabet og sammenhængskraften og skaber grobund for parallelsamfund,” siger Pernille Rosenkrantz-Theil.
Regeringen er startet forhandlinger om elevfordeling på de gymnasiale uddannelser.
Derudover viser rapporten, at danske skolelever generelt klarer sig godt fagligt, og danske børn er glade for at gå i skole. Sammenlignet med andre lande er der kun få danske elever, der går et skoleår om.
Analysen viser desuden, at lærerne arbejder godt i forhold til elevernes læring, ligesom der i Danmark er gode traditioner for samarbejde mellem de mange aktører på uddannelsesområdet og i forhold til skole-hjem samarbejdet.
Læs mere i rapporten "Education Policy Outlook" (pdf) (oecd.org)
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)