OECD: I Danmark er børn med indvandrerbaggrund mere koncentrerede på bestemte skoler end i andre lande

Danmark befinder sig på en kedelig andenplads over lande, hvor børn med indvandrerbaggrund går på andre skoler end etnisk danske elever. Det viser en ny international rapport om det danske uddannelsessystem.

Der er behov for mere støtte til elever med indvandrerbaggrund i de danske skoler. Sådan lyder en af konklusionerne i en ny OECD-rapport. Der kan nemlig måles en faglig kløft mellem etnisk danske skoleelever og elever med indvandrerbaggrund. Det er særligt i læsning, hvor elever med indvandrerbaggrund klarer sig dårligere i Danmark sammenlignet med andre lande.

I Danmark er børn med indvandrerbaggrund mere koncentrerede på bestemte skoler end i andre OECD-lande. Derudover taler en større andel af eleverne ikke skolens undervisningssprog i hjemmet. De udfordringer, det giver for sprogtilegnelsen, bliver kun større, hvis skolekammeraterne heller ikke taler dansk sammen i frikvartererne.

”Det er et problem for hele samfundet, hvis vi ikke møder hinanden på kryds og tværs i skolen. Det går ikke, at børn med indvandrerbaggrund halter efter fagligt, og at vi ser så stor en etnisk opdeling i vores skoler og også på ungdomsuddannelserne. Det skader fællesskabet og sammenhængskraften og skaber grobund for parallelsamfund,” siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Regeringen er startet forhandlinger om elevfordeling på de gymnasiale uddannelser.

Derudover viser rapporten, at danske skolelever generelt klarer sig godt fagligt, og danske børn er glade for at gå i skole. Sammenlignet med andre lande er der kun få danske elever, der går et skoleår om.

Analysen viser desuden, at lærerne arbejder godt i forhold til elevernes læring, ligesom der i Danmark er gode traditioner for samarbejde mellem de mange aktører på uddannelsesområdet og i forhold til skole-hjem samarbejdet.

Læs mere i rapporten "Education Policy Outlook" (pdf) (oecd.org)

Fakta – de danske udfordringer omkring elever med indvandrerbaggrund

  • PISA 2018 peger på, at det er mindre sandsynligt, at elever med indvandrerbaggrund i Danmark taler det sprog i hjemmet, som anvendes i skolen, set i forhold til andre OECD-lande. Denne tendens mindskes dog med generationerne over tid.
  • I Danmark er elever med indvandrerbaggrund mere isolerede på bestemte skoler end i andre OECD-lande. Her ligger Danmark på en 2. plads i forhold til det, OECD kalder ”index of isolation of immigrant students”, der måler, i hvor høj grad elever med indvandrerbaggrund går i skole med andre elever med indvandrerbaggrund.
  • Pointforskellen i læsefærdigheder imellem elever med indvandrerbaggrund i Danmark og etnisk danske elever er (efter at have taget højde for køn og socioøkonomi) 34 point, hvor gennemsnittet i OECD er 24 point.
  • I OECD som helhed ligger 17 procent af eleverne med indvandrerbaggrund i den bedste fjerdele i læsning. I Danmark er denne andel kun 9 procent.
 

Kontakt

  • Pressetelefon (kun for journalister)

    Titel: Børne- og Undervisningsministeriet

    Telefon: +45 22 40 09 30

     

    (Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)