Rapporten giver indblik i børn og unge med funktionsnedsættelsers vej gennem folkeskole og ungdomsuddannelse. Rapporten viser blandt andet, at de halter efter i dansk og matematik.
VIVE har udviklet et design for, hvordan man kan følge børn og unge med funktionsnedsættelser og deres vej igennem uddannelsessystemet, så der fremadrettet kan skabes et bedre vidensgrundlag om målgruppen.
Børn og unge med funktionsnedsættelser opnår et lavere gennemsnit i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøver og ved de nationale test sammenlignet med andre. Det viser en ny rapport. Rapporten viser desuden, at de i højere grad fritages fra folkeskolens afgangseksamen, har højere fravær og oplever flere skoleskift.
Der er også tegn på, at børn og unge med funktionsnedsættelser på nogle områder trives dårligere end andre børn og unge. Det gælder især i forhold til mobning, koncentration i timerne, faglighed, og om eleven føler, at han eller hun hører til på skolen. Særligt børn og unge med adfærds- og udviklingsforstyrrelser vurderer, at de trives dårligere.
Undersøgelsen viser derudover, at der er god grund til at være opmærksom på ordblinde elevers faglige trivsel. Kun 36 procent af de ordblinde elever føler, at de klarer sig godt fagligt i skolen. Til sammenligning erklærer 72 procent af børn og unge uden funktionsnedsættelser sig enige i, at de klarer sig fagligt godt i skolen.
Læs rapporten 'Uddannelsesresultater og -mønstre for børn og unge med funktions-nedsættelser' (pdf)
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)
Titel: Fuldmægtig
E-mail: Camilla.Gejl.Moeller@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 52 51