En ny undersøgelse af voksnes basale læse- og regnefærdigheder viser, at der er færre voksne med et lavt færdighedsniveau end tidligere. Undersøgelsen viser dog også, at der fortsat er et stort antal voksne, der har lave læse- og regnefærdigheder
Antallet af 16-65-årige, der har et lavt færdighedsniveau i læsning og regning er faldet de seneste ti år. Der er dog fortsat et stort antal voksne i den arbejdsdygtige alder, der har lave læse- og regnefærdigheder.
Det er en af hovedkonklusionerne i Basic Skills Survey, som er udarbejdet af det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministeriet i forlængelse af Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse fra 2017.
Andelen af 16-65-årige med et lavt færdighedsniveau i læsning er siden 2012 faldet fra 16 procent til 13 procent. Samtidig er andelen af 16-65-årige med et lavt færdighedsniveau i regning faldet fra 14 procent til 11 procent.
Undersøgelsen viser også, at 16-65-åriges gennemsnitlige færdigheder i læsning og regning er steget fra 2012-2021. Det hænger især sammen med, at aldersgruppens uddannelsesniveau er steget.
En anden konklusion er, at uligheden i fordelingen af de voksnes basale færdigheder er steget siden 2012. Der er eksempelvis større forskel på, hvor gode læse- og regnefærdigheder personer på det højeste og det laveste uddannelsesniveau har.
Det er overordnet set de samme grupper, der har henholdsvis gode og mindre gode færdigheder som i 2012. Blandt personer med et lavt færdighedsniveau i læsning og regning er blandt andre 55-65-årige, personer med grundskole som højeste fuldførte uddannelse og personer uden for arbejdsmarkedet.
Titel: Fuldmægtig
E-mail: Signe.Illum.Lindegren.Pedersen@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 54 05
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)