Målrettede sociale indsatser i dagtilbud kan styrke trivsel og læring for børn i udsatte positioner. Det viser ny evaluering, der bygger på erfaringer fra 15 kommunale projekter.
Målrettede sociale indsatser i dagtilbud kan have en positiv betydning for trivsel og læring hos børn i udsatte positioner. Det viser en ny evaluering, som er udarbejdet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet af Implement Consulting Group og Danmarks Evalueringsinstitut.
15 kommunale puljeprojekter har arbejdet med målrettede sociale indsatser, hvor de har haft fokus på at styrke, udvikle og systematisere samarbejdet om børn i udsatte positioner mellem dagtilbud og forældre, sundhedsplejen, socialrådgivere og frivillige aktører. Formålet med alle indsatserne har været at mindske betydningen af negativ social arv ved at styrke læring og trivsel for børn i udsatte positioner.
Evalueringen viser, at det på tværs af de kommunale projekter er sandsynliggjort, at ni identificerede elementer kan være med til at styrke samarbejdet mellem dagtilbud og forældre, sundhedsplejen, socialrådgivere og frivillige aktører, hvilket ser ud til at kunne have en positiv betydning for læring og trivsel for børn i udsatte positioner. Det bemærkes dog, at der kan være en række andre generelle forhold, der også har påvirket børnenes læring og trivsel i perioden, som indsatsernes resultater ikke kan isoleres fra.
De ni betydningsfulde elementer er:
Der er en stor variation i indsatsernes omkostninger herunder omkostninger forbundet med tidsforbrug og afvikling af enkelte aktivitet i indsatserne. Omkostningerne for indsatserne er derfor estimeret i evalueringen, så interesserede kommuner kan anvende dem i overvejelser omkring implementering af de tilhørende aktiviteter.
Indsatserne og elementerne skal ses som eksempler på inspirerende praksis til andre kommuner, der ønsker at afprøve tiltag for at styrke læring og trivsel for børn i udsatte positioner.
Evalueringen er udarbejdet som en del af et modningsprojekt, hvilket betyder, at de faglige indsatser er udviklet fra at være en løsere defineret idé til en mere klart defineret indsats. Evalueringen har undersøgt resultaterne fra forsøg i 14 kommuner med målrettede sociale indsatser i dagtilbud. De kommunale modnede projekter har modtaget midler fra en ansøgningspulje, som indgår i den politiske aftale ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet” fra 2017.
Læs den fulde evalueringsrapport (eva.dk) og inspirationsmateriale (pdf)
Læs mere om målrettede sociale indsatser i dagtilbud (emu.dk)
Inspirationsmateriale:
Evalueringsrapport med tværgående analyser, betydningsfulde elementer, omkostninger, resultater samt viden om forankring og implementering af 15 kommunale projekter
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: dagtilbud@stukuvm.dk
Titel: Sekretariatsleder
E-mail: Maj.Blankenberg@uvm.dk
Telefon: +45 25 23 42 16