Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kommer med ti anbefalinger til, hvordan gymnasier og erhvervsuddannelser kan håndtere brug af generativ kunstig intelligens som chatbots og andre digitale værktøjer i undervisningen.
Elever på landets ungdomsuddannelser skal fremover både undervises i, med og uden generativ kunstig intelligens. Det kræver, at eleverne lærer at anvende og forholde sig til brugen af generativ kunstig intelligens i undervisningen. Samtidig skal lærernes viden på området styrkes, og undervisningen skal tilrettelægges, så den styrker en både kritisk og reflekteret brug af blandt andet chatbots.
Det er nogle af anbefalingerne fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der skal ruste skoleledere og lærere til, hvordan de kan tilrettelægge undervisningen i lyset af den teknologiske udvikling.
Mange elever på landets gymnasier og erhvervsuddannelser bruger i dag generativ kunstig intelligens, herunder chatbots som ChatGPT, SkoleGPT og Microsoft Copilot, i deres studieliv og i undervisningen. Derfor har styrelsen i anbefalingerne lagt vægt på, at skoleledelserne bør sætte rammer for brugen af de digitale værktøjer, så elever og lærere ikke står alene med at vurdere, hvor det giver faglig mening at anvende teknologien til at styrke elevernes læring og digitale dannelse.
Styrelsens anbefalinger dækker også det skriftlige arbejde i undervisningen og i elevernes forberedelse til timerne. Det handler blandt andet om, hvordan generativ kunstig intelligens kan bruges som sparringsparter, og hvordan lærere og ledelse kan tilrettelægge en undervisning, hvor eleverne lærer at bruge teknologien hensigtsmæssigt og lærer at vurdere og kvalificere indhold udarbejdet af kunstig intelligens.
Anbefalingerne fra styrelsen har fokus på brugen af chatbots og andre digitale værktøjer i undervisningen og hjemmearbejde. De kommer i forlængelse af, at Ekspertgruppen for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler i april i år kom med anbefalinger til at håndtere digitale hjælpemidler ved prøver på ungdomsuddannelserne.
Skolens ledelse sikrer fælles retning og rammer for hensigtsmæssig og sikker brug af generativ AI
Skolens ledelse sikrer, at lærerne kan håndtere generativ AI i undervisningen
Skolens Ledelse og lærere tilrettelægger undervisning i, med og uden generativ AI
Anbefalingerne er udviklet med hjælp fra eksterne eksperter og praktikere fra uddannelsesområdet og i dialog med en række skoler, der har arbejdet målrettet med generativ AI i undervisningen.
Generativ AI dækker over en bred vifte af digitale værktøjer, der kan generere nyt indhold som tekst og billeder, herunder chatbots som ChatGPT, SkoleGPT og Microsoft Copilot.
Betegnelsen dækker også over teknologier som DALL·E og Midjourney, der genererer billeder, og andre digitale værktøjer, der kan generere podcasts, noter mv.
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)
E-mail: stuk@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 50 00
Telefontid:
Tirsdag og torsdag klokken 9-12.