Af børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye. Bragt d. 8. december på Sjællandske Nyheder.
Jeg har ikke selv læst bogen. Men jeg synes faktisk, den lyder både interessant, original og aktuel. Og Groes virker som en tænkende og sympatisk forfatter.
Jeg har selvfølgelig aldrig sagt, at børn med diagnoser er dårligt opdraget. Det er en fuldstændig vanvittig påstand, som jeg ikke vil have siddende på mig.
ADHD og autisme er reelle diagnoser. De står på et solidt videnskabeligt grundlag. Det handler ikke om dårlig opdragelse. De elever, der har diagnoser, fortjener voksne, der forstår dem.
Elever med særlige behov bliver hårdest ramt, når skoledagen sejler. Når der mangler struktur. Når alt larmer. Det er derfor dem, der vil få mest gavn af de tiltag som regeringen for tiden fremlægger.
Mine udtalelser om dårlig opdragelse er ikke et angreb på elever med ADHD eller autisme. Det var en påmindelse om, at voksne også har et ansvar for, at børnene møder i skole og kan indordne sig i et klassefællesskab.
Det kan de ikke, hvis de er opdraget med for meget “mig-mig-mig” og for lidt “vi”. Der er kommet ubalance i forholdet mellem individ og fællesskab. Intet fællesskab kan fungere, hvis for mange hele tiden forventer at være i centrum. Det skal vi turde sige højt.
Min tilgang er rimelig simpel: Der skal være plads til alle børn i folkeskolen, men ikke til al opførsel. Derfor skærper vi ordensreglerne og forventer god adfærd fra alle elever - diagnoser eller ej.
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)