Den lovforberedende ekspertgruppe for nye regler for inklusion og specialundervisning i folkeskolen præsenterer nu sine anbefalinger.
Den ekspertgruppe, der har undersøgt reglerne for inklusion og special-undervisning, offentliggør nu sine anbefalinger.
Den lovforberedende ekspertgruppe peger på en række konkrete justeringer af lovgivningen, så flere elever kan udvikle sig fagligt og trives i almenundervisningen, og så færre elever visiteres til segregerede undervisningstilbud. Det skal ske ved et større fokus på tidlige og forebyggende indsatser, bedre balance mellem individ og fællesskab og styrket tillid mellem skolen og elever. Derudover skal der være mindre skrivebordsarbejde i den kommunale forvaltning til fordel for bl.a. rådgivning og sparring tæt på eleverne.
Ekspertgruppen foreslår fx, at den eksisterende grænse mellem almenundervisning og specialundervisning i almenklassen (9-timersgrænsen) ophæves, så der ikke længere stilles krav om en pædagogisk-psykologisk vurdering, når der gives ni timer støtte eller mere i en almenklasse.
Anbefalingerne lægger også op til indførelsen af en ny pædagogisk-didaktisk handleplan, der skal flytte fokus fra vurdering til handling. Ekspertgruppen ønsker, at handleplanen skal have et pædagogisk-didaktisk fokus frem for eksempel et psykologisk fokus.
Ekspertgruppens væsentligste forslag er:
Anne Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole, har stået i spidsen for ekspertgruppen.
”Ekspertgruppens ambition er at bidrage til lovgivning, der fremmer tidlige og forebyggende indsatser i folkeskolens klassefællesskaber. Vi vil gerne, at PPR bruger mindre tid på at skrive vurderinger af enkeltbørn og mere tid på at understøtte handlinger i læringsmiljøet omkring børnene, følge op på dem og understøtte kapacitetsopbygning i folkeskolen. Det har også været vigtigt for os at se på reglerne omkring skolefravær. For det er en stor og alvorlig problemstilling, hvor vi har brug for stærkere forpligtigelser til at gøre noget, når et barn mister sin skoletilknytning. Lovgivningen er i dag utidssvarende. For den adresserer primært somatisk sygdom. Og det er selvfølgelig vigtigt. Men det er lige så vigtigt at adressere udfordringer med skoletilknytning og at sørge for, at der er noget, der har ændret sig i klassens fællesskab, når eleven vender tilbage til skolen, hvis det er udfordringer i klassefællesskabet, der har været årsag til fraværet,” siger formand for ekspertgruppen Anne Vang.
”Ro, orden og struktur. Det er godt for alle børn, men helt nødvendigt for elever med særlige behov. Ekspertgruppen vil bruge færre ressourcer på at skrive rapporter om børnene og flere ressourcer på at støtte eleverne. Ekspertgruppen foreslår også, at der indføres bedre muligheder for forstærket undervisning på for eksempel mindre hold eller forstærkede almenklasser for at hjælpe elever, som har svært ved at fungere i en stor klasse. Der er rigtig gode erfaringer med forstærket undervisning, som bygges op omkring ro, orden og struktur. Endeligt har eksperterne gjort sig tanker om at hjælpe elever med stort skolefravær. Jeg synes alt sammen det lyder spændende,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Det var folkeskoleforligskredsen, som med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram (marts 2024) besluttede, at der skulle nedsættes en lovforberedende ekspertgruppe om regler på regler på inklusions- og specialundervisningsområdet.
Læs ekspertgruppens samlede afrapportering (pdf)
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)
Titel: Departementet
E-mail: uvm@uvm.dk
Telefon: +45 33 92 50 00