Regeringen vil styrke opbakningen til lærerne i at undervise i emner, der kan opleves som kontroversielle.
Regeringen vil understøtte, at lærerne har friheden, fagligheden og rammerne til at undervise i svære emner. Det sker på baggrund af, at næsten hver fjerde lærer på tværs af grundskolen og gymnasiet har undladt at undervise i mindst ét emne, som de oplever som kontroversielt. Det kan være emner som fx Muhammedkrisen, krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet, selvmord og selvmordstanker. Det viste undersøgelsen om undervisning i emner, der kan opleves som kontroversielle, der blev offentliggjort i juni 2025.
Regeringen vil derfor arbejde videre med fire følgende initiativer:
Undersøgelsen er gennemført af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministeriet. Undersøgelsen bygger på besvarelser fra 721 lærere og 127 skoleledere i folkeskolen, frie grundskoler og gymnasiet. Undersøgelsen er afgrænset til lærere, der underviser i dansk, historie, samfundsfag, religion/kristendomskundskab eller biologi/bioteknologi hhv. i 7.-9. klasse samt på gymnasiale uddannelser.
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)
Titel: Departementet
E-mail: uvm@uvm.dk
Telefon: +45 33 92 50 00
Åbningstider:
Mandag-fredag kl. 8-14