Alle børn kan optages i et dagtilbud i en anden kommune end den, hvor de bor. Læs om gældende regler for at få tildelt en plads i et dagtilbud over kommunegrænser.
Forældre har ret til at bevare barnets plads i et dagtilbud, hvis familien flytter til en anden kommune. Forældre kan også få plads til deres barn i et dagtilbud i en anden kommune end deres opholdskommune.
Dette gælder dog ikke, hvis ventelisten til det ønskede dagtilbud er lukket.
Alle børn har ret til at bevare deres plads i dagtilbuddet i fraflytningskommunen, når familien flytter til en anden kommune.
Et barn, der går i dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen, har som udgangspunkt ikke ret til oprykning til nyt dagtilbud i institutionskommunen. Det gælder dog ikke, hvis barnet har plads i en aldersintegreret daginstitution, hvor der er automatisk oprykning fra vuggestuen til børnehaven, og hvor udgangspunktet er, at alle børn oprykkes inden for tilbuddet.
Ifølge dagtilbudsloven kan børn blive optaget i et dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen.
For nogle familier kan det give bedre balance mellem familieliv og arbejde, hvis barnet går i dagtilbud i en anden kommune end familiens opholdskommune.
Det kan eksempelvis være, når familien bor tæt på en kommunegrænse og derfor bor tættere på et dagtilbud i nabokommunen.
Det kan også gælde for familier, hvor forældrene arbejder i en anden kommune end deres opholdskommune. For disse familier kan det passe bedre ind i familiens hverdag, at barnet også går i dagtilbud i den kommune, hvor forældrene arbejder.
Børn, der ønsker en plads i et dagtilbud i en anden kommune, skal som udgangspunkt skrives på venteliste på de samme vilkår som kommunens egne børn.
Der er muligvis ikke ledige pladser i det ønskede dagtilbud, men forældrenes ønsker skal behandles efter samme regler og retningslinjer, som gælder for de forældre, der bor i kommunen.
Når barnet får en dagtilbudsplads i en anden kommune, skal barnets opholdskommune give tilskud til pladsen.
Tilskuddets størrelse fastlægges ud fra opholdskommunes udgifts- og serviceniveau.
Hvis en familie vil flytte et barn fra et dagtilbud i en kommune til et dagtilbud i en anden kommune, skal forældrene udmelde deres barn af dagtilbuddet i fraflytningskommunen. Udmeldelsen skal ske efter fraflytningskommunens retningslinjer. Sørger forældre ikke for at få udmeldt deres barn fra dagtilbuddet i fraflytningskommunen, og får de tildelt en plads i dagtilbud i tilflytningskommunen, opstår der en situation, hvor forældrene har en plads både i fra- og tilflytningskommunen og dermed dobbelt egenbetaling.
I denne situation er det forældrene, der selv skal afholde udgifterne til pladsen i fraflytningskommunen, indtil opsigelse er sket, og opsigelsesperioden er udløbet. Hver af kommunerne betaler den kommunale andel af udgiften i egen kommune.
Den enkelte kommune kan beslutte at lukke ventelisten for børn fra andre kommuner, hvis kapaciteten eller hensynet til børnene i kommunen kræver det.
Kommunen kan lukke venteliste for børn fra andre kommuner, når:
Kommunen kan kun lukke ventelisten i tre måneder ad gangen. Hvis betingelserne for lukning af ventelisten fortsat er opfyldt, kan kommunen træffe en ny afgørelse om at forlænge lukningen af ventelisten.
Kommunens beslutning om at lukke ventelisten er først gyldig, når beslutningen er indberettet på ventelistelukning.dk.
Retten til at bevare en plads i dagtilbud, hvis barnet og dets forældre flytter til en anden kommune, bevares, selvom ventelisten i øvrigt er lukket i den kommune, hvor barnet er i dagtilbud.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Område: Center for Dagtilbud og Folkeskole
Har du brug for vejledning vedrørende tilskud eller en konkret sag i relation til et barn eller et dagtilbud, skal du kontakte din kommune. Det er også kommunen, der vejleder om regler for optagelse i kommunens dagtilbud, ansøgning om økonomisk fripladstilskud mv.
Har du brug for vejledning om reglerne for økonomisk fripladstilskud generelt kan du kontakte Ankestyrelsen (ast.dk)
Har du spørgsmål til dagtilbudslovgivningen generelt, kan du kontakte ministeriets juridiske vejledning telefonisk på +45 22 28 18 00.
Telefonen er åben tirsdag klokken 9.00 -11.30.
Du kan også sende spørgsmål på mail. Her er svartiden som udgangspunkt 14 dage.