Selvom konfirmationsforberedelse ikke er en del af folkeskolens undervisning, skal der tages højde for det i planlægningen af skoletiden.
Konfirmationsforberedelsen er ikke en del af folkeskolens undervisning og indgår ikke i skoletiden eller skolens tilbud i øvrigt, men der skal tages højde for konfirmationsforberedelsen i planlægningen af skoletiden, jf. folkeskolelovens § 53.
Konfirmationsforberedelsen finder sted i enten 7. eller 8. klasse, og det årlige minimumstimetal for den fagopdelte undervisning er derfor 30 undervisningstimer lavere for det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelse finder sted. Det skyldes, at faget kristendomskundskab ikke optræder i fagrækken for klassetrinnet i det skoleår, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted.
Konfirmationsforberedelsen skal så vidt muligt lægges inden for det tidsrum, hvor undervisningen normalt foregår, dvs. som udgangspunkt mellem klokken 8.00 og 16.00. Forberedelsen, der afsluttes umiddelbart forud for konfirmationen, skal omfatte mindst 48 lektioner og så vidt muligt 56 lektioner (jf. Anordning om børnekonfirmandundervisning og konfirmation nr. 1027 af 24/09/2014).
Bestemmelsen om planlægning af tiden for konfirmationsforberedelse er udtrykkeligt fastsat i folkeskolelovens § 53. Bestemmelsen regulerer udtømmende de regler, der gælder for folkeskolen i forhold til placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen. Bestemmelsen i folkeskolelovens § 53 fortæller alene, at der skal tages højde for konfirmationsforberedelsen i skolernes planlægning af skoletiden, og at kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen er forpligtede til at forhandle om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen.
Det er kommunalbestyrelsen, der, ved uenighed, har kompetencen til at beslutte, hvornår tiden for konfirmationsforberedelsen skal placeres. Men kommunalbestyrelsen og præsterne er forpligtede til at forhandle om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen. Det fremgår af folkeskolelovens § 53, stk. 1.
Tidspunktet for konfirmationsforberedelsen fastsættes således efter forhandling mellem kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen. På baggrund heraf skal der foretages en afvejning af hensyn mellem præsternes mulighed for øvrig arbejdstilrettelæggelse og tilrettelæggelsen af undervisningen i skolerne.
Hvis der er uenighed mellem parterne, er det kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelsen. Forinden skal kommunalbestyrelsen have forsøgt at opnå enighed med de berørte menighedsråd.
Præsterne i kommunen kan beslutte at delegere forhandlingskompetencen til en bestemt præst, herunder at lade sig repræsentere af provsten, således at denne står for forhandlingen med kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen har ligeledes mulighed for at delegere forhandlingskompetencen til skoleforvaltningen eller en bestemt skoleleder.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre, at der afsættes den nødvendige tid til konfirmationsforberedelse inden for rammen af normal skoletid. Kommunalbestyrelsen kan ikke henvise konfirmationsforberedelsen til om aftenen eller til andre ugedage end dem, hvor almindelig undervisning finder sted. Det følger af folkeskolelovens § 53, stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal således sikre den nødvendige tid til konfirmationsforberedelsen, og det skal så vidt muligt ske inden for rammerne af, hvad der svarer til normal skoletid, det vil sige typisk i et tidsrum svarende til mellem cirka klokken 8 og 16.
Folkeskoleloven er ikke til hinder for, at præsterne selv vælger at gennemføre dele af konfirmationsforberedelsen om aftenen eller i weekenden.
Ja. Det årlige minimumstimetal reduceres med 30 undervisningstimer på det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted.
Der henvises til folkeskolelovens § 16 og lovens bilag 1.