Erhvervspraktik i folkeskolen

Der er forskellige muligheder for at komme i erhvervspraktik for elever i folkeskolens 6.-9. klasse. Alle elever skal mindst én gang i erhvervspraktik i udskolingen. Det er den enkelte skole, der beslutter, om praktikken ligger på 7., 8. eller 9. klassetrin. Du kan læse mere om de forskellige muligheder herunder.

Formålet med at komme i erhvervspraktik (herefter kaldet praktik) i folkeskolen er at styrke elevernes kendskab til arbejdsmarkedet. Praktikken giver eleverne anledning til at reflektere over, hvilket job de måske kunne tænke sig i fremtiden, og hvilken uddannelse de gerne vil tage efter grundskolen. Derfor skal eleverne også forberedes inden praktikken, ligesom deres erfaringer fra praktikken skal efterbehandles i undervisningen, når praktikken er overstået. 

Det primære formål behøver ikke nødvendigvis at være at afprøve et specifikt job eller en bestemt uddannelse, men at give eleverne et indtryk af, hvordan en arbejdsplads fungerer, og at der er forskellige arbejdsfunktioner og uddannelsesbaggrunde på en arbejdsplads. Det kan være i tema- eller branchepraktikker, hvor klasser eller hold udsendes i fx landbrugspraktik, industripraktik, merkantil praktik eller lignende, særligt på de lavere klassetrin.  

Alle elever skal i praktik i fem dage

Alle elever i folkeskolen skal fem dage i praktik i udskolingen. Det er skolen, der inden for kommunalbestyrelsens ramme, beslutter, om praktikken ligger på 7., 8. eller 9. klassetrin. De fem dage behøver ikke være sammenhængende og skal heller ikke nødvendigvis være det samme sted. Den obligatoriske praktik gælder alle elever, herunder også elever med behov for specialpædagogisk bistand. 

Det er eleven selv, der skal finde en praktikplads, eventuelt i samarbejde med forældrene. Hvis eleven ikke selv kan finde en praktikplads, skal skolen hjælpe med at finde en. Lykkes det ikke, skal skolen sørge for, at eleven tilbydes et alternativt praktikforløb med et klart erhvervsrettet sigte. Det samme gælder hvis det i dialog med elev, forældre og skole vurderes, at det ikke er gavnligt for den enkelte elev at komme i praktik.

De alternative praktikforløb med et klart erhvervsrettet sigte kan tilrettelægges centralt i kommunen, fx på en kommunal arbejdsplads. De alternative praktikforløb kan også foregå på en ungdomsskole, en institution for erhvervsrettet uddannelse eller en institution for forberedende grunduddannelse. I helt særlige tilfælde kan det foregå fysisk på elevens egen skole, fx ved skolens tekniske personale. Det kræver, at skolen har vurderet, at det er mest til gavn for eleven, og at der fortsat er et klart erhvervsrettet sigte.  

Alle elever har ret til at komme i praktik på 8. og 9. klassetrin

Udover den obligatoriske praktik, har alle elever I folkeskolen ret til at komme i praktik fem dage i 8. klasse og fem dage i 9. klasse. Retten gælder alle, også unge med behov for specialpædagogisk bistand. Hvis den obligatoriske praktik ligger på 8. eller 9. klassetrin, har eleven ikke ret til endnu fem dage på det pågældende klassetrin. Se oversigt over praktikmuligheder længere nede på siden.

Skolerne kan tilbyde kollektiv praktik på 6.-9. klassetrin 

Skolerne kan med inddragelse af den kommunale ungeindsats tilbyde kollektiv praktik på 6.-9. klassetrin med det formål at styrke elevernes kendskab til arbejdsmarkedet ved at forbedre skolernes mulighed for at tilbyde elever i folkeskolen praktik, ud over den obligatoriske praktik på fem dage. 

Alle elever i en klasse skal tilbydes at komme i praktik i en kortere periode, hvis skolen benytter muligheden for kollektiv praktik.

Vær således opmærksom på, at skolerne ikke kan tilbyde længerevarende praktikker eller praktikker til udvalgte elever på 6. og 7. klassetrin, der har behov for en kortere eller længere afbrydelse af den almindelige skolegang. Sådanne ordninger kan først iværksættes fra 8. klassetrin.  

Kontakt

  • Center for Folkeskole

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

     

    Telefontider:

    Tirsdag og torsdag klokken 9-12.