Bevægelse i folkeskolen

Bevægelse og motion er en vigtig del af elevernes varierede og motiverende skoledag. Kommuner og skoler beslutter lokalt, hvordan og i hvilket omfang motion og bevægelse indgår i skoledagen.

Bevægelse er en vigtig del af elevernes læring, trivsel og sundhed og bidrager til en varieret og motiverende skoledag.

Det handler ikke kun om fysisk aktivitet eller motion, men om at bruge kroppen til at erfare, forstå og skabe mening i undervisningen.

Det tidligere krav om 45 minutters motion og bevægelse i skoledagen er afskaffet. I stedet beslutter skoler lokalt, hvordan og i hvilket omfang de vil inddrage motion og bevægelse i skoledagen.

Skolebestyrelsen kan vælge at fastsætte principper for motion og bevægelse inden for de mål og rammer, der er fastlagt af kommunalbestyrelserne.

Muligheder for bevægelse i skoledagen

Bevægelse kan indgå i både undervisningen, pauser og frikvarterer.

Bevægelse kan være en integreret del af undervisningen, hvor eleverne får mulighed for at bruge kroppen aktivt i læreprocesser, fx ved at afprøve teorier i praksis, visualisere abstrakte begreber gennem bevægelse eller samarbejde kropsligt for at løse faglige udfordringer.

Bevægelse i undervisningen kan også foregå i samarbejde med det lokale foreningsliv, fx idrætsforeninger eller kulturforeninger, og kan strække sig over længere tid.

Skoler har mulighed for at tilbyde lokale valgfag med bevægelsesindhold. Det kan fx ske gennem træneruddannelse, friluftsliv mv. alt efter lokale forhold og forudsætninger.

Bevægelsesstrategi fra 2025 til 2028

Fra 2025 til 2028 kan skoler over hele landet få støtte til at udvikle en lokal bevægelsesstrategi gennem det nationale initiativ Bevægelsesstrategi. Initiativet skal bidrage til, at undervisningen bliver mere varieret og praktisk, og at eleverne oplever en mindre stillesiddende og mere aktiv skoledag.

Initiativet skal gennem inspiration og kompetenceopbygning understøtte skolernes lokale arbejde med at fremme bevægelse i hele elevens skoledag, både i undervisningen og pauserne. Initiativet skal også understøtte samarbejder mellem skoler og idrætsforeninger, fx i de lokale valgfag. Aktiviteterne i initiativet er målrettet det pædagogiske personale, skoleledelser og ansatte i kommunale forvaltninger. 

Initiativet gennemføres af landets seks professionshøjskoler for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og inddrager centrale aktører på området. Der er afsat 12 millioner kroner, og initiativet er en del af folkeskolens kvalitetsprogram.

Læs mere om bevægelsesstrategien og tilmed din skole (bvstr.dk)

Advisory board for bevægelsesstrategien

Et advisory board er nedsat for at kvalificere bevægelsesstrategien og give inspiration til arbejdet med bevægelse i folkeskolen.

Advisory boardet bidrager med faglig sparring og rådgivning til projektet og formulerer en række pejlemærker, der kan inspirere og sætte retning for kommuners, skolers og foreningers lokale arbejde med bevægelse i skolen.

Advisory boardet er nedsat af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Disse organisationer er med i advisory boardet:

  • Børne- og Kulturchefforeningen (BKF)
  • Børne- og UngdomsPædagogernes Landsforbund (BUPL)
  • Center For Undervisningsmidler (CFU)
  • Danmarks Lærerforening (DLF)
  • Dansk Idrætsforbund (DIF)
  • Dansk Skoleidræt (DSI)
  • Danske Professionshøjskoler
  • Danske Skoleelever (DSE)
  • DGI
  • Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet (DPU)
  • Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt og bevægelse (FIIBL)
  • Kommunernes Landsforening (KL)
  • Lego Foundation 
  • Novo Nordisk Fonden
  • Playful Learning v. UC'erne
  • Skole og Forældre
  • Skolelederne
  • Steno Diabetes, udeskole og netværket Physical literacy
  • TrygFonden
  • Videnscenter om Handicap

Kontakt

  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 33 92 50 00

     

    Telefontid:

    Tirsdag og torsdag klokken 9-12.

    Vi holder lukket for telefoniske henvendelser i uge 52 og uge 1.