Regler for specialundervisning

Elever i folkeskolen hvis udvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte i mindst ni timer ugentligt, kan få støtte i den almindelige undervisning, i specialklasser eller på specialskoler.

Specialundervisning og specialpædagogisk bistand skal hjælpe alle børn til at blive så dygtige de kan.

Specialundervisning gives til børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte i specialklasser og specialskoler.

Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst ni undervisningstimer om ugen. Henvisningen til specialundervisningen skal være baseret på den enkelte elevs undervisningsbehov.

Støtte i mindre end ni timer

Elever, der har brug for støtte i mindre end ni undervisningstimer ugentligt skal have støtte inden for den almindelige undervisning. I undervisningen kan blandt andet anvendes undervisningsdifferentiering, holddannelse, tolærerordninger og undervisningsassistenter, som både kan hjælpe den enkelte elev og klassen som helhed. 

Samme regler

Specialundervisningen skal følge de samme regler for fag, timetal, kompetencemål, færdigheds- og vidensmål, elevplaner, afgangsprøver og test, som den almene undervisning.

Specialundervisningens elementer

Specialundervisningen er en del af den specialpædagogiske bistand i folkeskolen, der omfatter:

  • specialpædagogisk rådgivning til forældre, lærere eller andre, hvis indsats har væsentlig betydning for elevens udvikling
  • særligt undervisningsmateriale og tekniske hjælpemidler, som er nødvendige i forbindelse med undervisningen af eleven
  • undervisning i folkeskolens fag og fagområder, der tilrettelægges med særlige hensyn til elevens indlæringsforudsætninger
  • undervisning og træning i funktionsmåder og arbejdsmetoder, der kan hjælpe eleven med at klare sig trods sine funktionsnedsættelser
  • personlig assistance til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen
  • særligt tilrettelagte aktiviteter.

Henvisning til specialundervisning

Det er skolelederen, der beslutter, om elever kan få specialundervisning på skolen. Det kan være som støtte i den almindelige klasse i mindst 9 ugentlige timer eller i en specialklasse.

Når det skal besluttes, om en elev skal have specialundervisning, sker det efter en pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) af eleven og i samråd med eleven og forældrene. Skolens leder skal indstille eleven til en pædagogisk-psykologisk vurdering, hvis man mener, at eleven har behov for specialpædagogisk bistand. Forældrene og eleven kan også selv bede om en pædagogisk-psykologisk vurdering, hvis de synes, at der er behov for specialpædagogisk bistand.

Hvis eleven skal have specialundervisning på en anden skole end distriktsskolen, er det kommunalbestyrelsen, der træffer beslutningen.

Reglerne i folkeskoleloven (retsinformation.dk) og de tilhørende bekendtgørelser gælder også for elever, som modtager specialundervisning i en almindelig klasse eller i specialklasser og specialskoler, medmindre der i bekendtgørelsen (retsinformation.dk) om specialundervisning er givet mulighed for at fravige reglerne.

Lovgivning og relevante paragraffer

Folkeskoleloven:
  • Folkeskoleloven: § 3, stk. 2-3 om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
  • Folkeskoleloven: § 5 om supplerende undervisning og anden faglig støtte
Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand:
  • Bekendtgørelse om folkeskolens special-undervisning og anden specialpædagogisk bistand: § 1 om definition af specialpædagogisk bistand
  • Bekendtgørelse om folkeskolens special-undervisning og anden specialpædagogisk bistand: § 2 om indstilling til pædagogisk-psykologisk vurdering
  • Bekendtgørelse om folkeskolens special-undervisning og anden specialpædagogisk bistand: § 3 om den pædagogisk-psykologiske vurdering
  • Bekendtgørelse om folkeskolens special-undervisning og anden specialpædagogisk bistand: § 4 om henvisning til specialpædagogisk bistand
  • Bekendtgørelse om folkeskolens special-undervisning og anden specialpædagogisk bistand: § 9 om den specialpædagogiske bistand kan tilrettelægges så støtten foregår parallelt med den almindelige undervisningstid

Lov om folkeskolen (retsinformation.dk)

Bekendtgørelse om måling af elevernes trivsel i folkeskolen (retsinformation.dk)

Ofte stillede spørgsmål om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand

Kontakt