Fleksibilitet i de lokale valg om skolens tilbud til eleverne

Skolerne har mulighed for at oprette særlige linjer i undervisningstilbuddene, ligesom der kan oprettes aldersintegrerede klasser og rullende skolestart.

Skolerne kan oprette særlige linjer, som fx svarer til de lokale behov eller giver skolen mulighed for at tiltrække nye elevgrupper med et særligt fokus. Linjerne kan i vidt omfang tilrettelægges inden for de almindelige krav og bestemmelser i folkeskoleloven, fx med fokus på kulturfag, idræt eller teknologi.

Der er ifølge folkeskolelovens § 25 dog også mulighed for at etablere særlige linjer:

  • Internationale udskolingslinjer med engelsksproget undervisning
    Kommunalbestyrelsen kan oprette internationale linjer på 7.-9. klassetrin, hvor eleverne i op til 50 procent af den samlede undervisningstid modtager undervisning på engelsk. Undervisning på engelsk må primært finde sted i de naturvidenskabelige fag.
  • Eliteidrætslinjer i udskolingen med optagelsesprøver
    Kommunalbestyrelsen kan oprette særlige eliteidrætsklasser på 7.-10. klassetrin, hvor eleverne bliver optaget på baggrund af en vurdering af deres sportslige niveau.
  • Elitemusiklinjer i børnehaveklassen til 10. klasse med optagelsesprøver
    Kommunalbestyrelsen kan oprette særlige talentklasser i musik fra børnehaveklassen til 10. klasse, hvor eleverne bliver optaget på baggrund af en vurdering af deres musikalske forudsætninger.

Aldersintegrerede klasser og rullende skolestart

Kommunerne kan oprette aldersintegrerede klasser (folkeskolelovens § 34), hvor eleverne har forskellig skolealder. Det kan blandt andet give nye pædagogiske muligheder og være en måde at bevare små skoler, fx i landdistrikter.

Alle skoler kan aldersintegrere fra børnehaveklassen til og med 3. klassetrin. Beslutningen skal træffes efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne ved de berørte skoler. 
Derudover kan små skoler med op til 300 elever aldersintegrere fra børnehaveklassen til og med 7. klassetrin.

Der er også mulighed for at bruge rullende skolestart i aldersintegrerede klasser, hvis det passer til de lokale behov. Rullende skolestart betyder, at der af pædagogiske grunde gøres brug af individuel optagelse baseret på barnets alder. Hvis forældrene anmoder om det, skal barnet dog optages ved skoleårets start.

Eksempler på aldersintegrerede klasser og rullende skolestart

Frivillige madordninger til folkeskoler og med mulighed for indkomstafhængig forældrebetaling

Kommunalbestyrelsen kan etablere frivillige madordninger til folkeskoler og i skolefritidsordninger, jf. folkeskolelovens § 40. Kommunalbestyrelsen beslutter selv, om madordningerne etableres med fuld forældrebetaling, gennem kommunale tilskud med hel eller delvis fri forplejning eller med differentieret indkomstafhængigt tilskud. Kommunalbestyrelsen fastsætter de nærmere rammer for ordningerne, fx om sund mad med videre. 

Hvis kommunalbestyrelsen har besluttet, at der kan etableres madordninger, er det den enkelte skolebestyrelse, der beslutter, om der skal tilbydes en madordning på den enkelte skole. 

En madordning kan kun være et tilbud. Det er forældrene til det enkelte barn, som beslutter, om barnet skal være med i madordningen.

Mulighed for at integrere skolens pædagogiske læringscenter med det lokale folkebibliotek

Alle folkeskoler skal have et pædagogisk læringscenter, jf. folkeskolelovens § 19. Opgaverne inden for de pædagogiske læringscentre er at: 

  • understøtte pædagogisk-didaktisk praksis
  • samle vejledningskompetencer
  • sætte forskningsbaseret viden i spil på skolen, vejlede om undervisningsmidler
  • understøtte god evalueringspraksis
  • udvikle undervisningsrelaterede aktiviteter
  • vejlede elever om litteratur

Folkeskoleloven giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen – når det passer bedst til de lokale behov – kan etablere et integreret bibliotek, der består af et pædagogiske læringscenter og et folkebibliotek.

Der er også mulighed for at beslutte hel eller delvis fælles ledelse af det integrerede bibliotek, ligesom det integrerede bibliotek kan samles på én lokation, hvis det vurderes at forbedre bibliotekstilbuddet til skolens elever og kommunens borgere. Opgaverammen for de pædagogiske læringscentre er den samme, selvom kommunalbestyrelsen vælger at organisere det anderledes.

Læs mere om skolens pædagogiske læringscenter i Vejledning til bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske læringscentre (emu.dk)