Redskaber til udvikling af og evalueringskultur i folkeskolen.
Det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem skal skabe en stærkere evalueringskultur i folkeskolen, der gør det nemmere at støtte alle elevers faglige og alsidige udvikling.
Alle folkeskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse.
I test- og evalueringsbanken kan skolerne finde viden om formativ evaluering og konkrete feedbackredskaber, som kan tilpasses alle klassetrin.
Folkeskoleforligskredsen har igangsat forsøg med nye karakter- og bedømmelsesformer, der skal undersøge hvordan karaktersystemer påvirker elevernes trivsel og motivation.
Muligheden for at udvikle en mærkningsordning for test er blevet undersøgt.
Inddragelse af det omgivende samfund i form af idrætsforeninger, musik- og billedskoler og ungdomsskolen.
Fokus på medarbejdernes brug af forskningsbaseret viden, læringsprocesser og resultater og på skolens udviklingsinitiativer.
Forskning, undersøgelser, forsøg og kompetenceudvikling til udvikling af folkeskolen.
Kommunerne skal tidligt have mulighed for at opdage skoler, der har eller er i risiko for at få udfordringer med faglig kvalitet, fravær eller trivsel.
Meddelelsesbogen erstatter elevplanen, og skal bruges i dialogen mellem skole, forældre og elever. Den skal indeholde få væsentlige fokuspunkter.