Alle har ret til at oprette en fri grundskole eller en ny afdeling heraf. For at modtage tilskud fra staten skal et nyt skoleinitiativ anmelde oprettelse og ansøge om godkendelse i overensstemmelse med friskolelovens bestemmelser.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet en vejledning, der beskriver ansøgningsprocessen, herunder de vigtige frister, som skoleinitiativet skal være opmærksom på.
Find vejledning om ansøgningsprocessen her:
Vejledning om ansøgningsprocessen (pdf)
For at kunne starte op som en skole eller afdeling med statstilskud skal et nyt skoleinitiativ gennemgå en samlet ansøgningsproces, der omfatter to ordninger:
Nye skoleinitiativer skal ved deres ansøgning om anmeldelse og godkendelse være opmærksom på en række vigtige frister i ansøgningsprocessen.
Den første frist, som nye skoleinitiativer skal være opmærksom på, er den 15. august, forud for det skoleår, hvor et nyt skoleinitiativ ønsker at starte skolevirksomhed – læs mere om den tilknyttede proces herunder:
Frie grundskoler, der søger statstilskud i henhold til friskoleloven, skal udfylde og fremsende et skema til brug for anmeldelse om oprettelse til ministeriet - se dokumentet "Anmeldelsesskema (docx)" herunder.
Fristen for anmeldelse om oprettelse af en fri grundskole er den 15. august forud for det skoleår, for hvilket skolen ønsker tilskud.
Samtidig med anmeldelsen indbetales 1. rate af depositum på kroner 20.000 til ministeriet.
Deposita indbetales på reg.nr. 0216 kontonr. 4069226612 med angivelse af skolens navn.
En ny fri grundskole, der ønsker statstilskud, eller en ny afdeling heraf skal udover at anmelde oprettelsen (som beskrevet ovenfor) også ansøge om godkendelse efter friskolelovens § 7 a.
Når et nyt skoleinitiativ skal ansøge om godkendelse, sker det ved et personligt fremmøde, hvor skoleinitiativets initiativkreds afleverer deres ansøgning til styrelsen.
Kravene til ansøgningen, og herunder det konkrete ansøgningsmaterialet fremgår af og findes i bekendtgørelse nr. 285 af 26. marts 2020 om godkendelse af frie grundskoler, der ønsker statstilskud, som der findes et link til nedenfor.
Processen forløber, som beskrevet herunder:
1. Senest den 15. august 2025 skal initiativkredsen bag en ny fri grundskole eller en ny afdeling heraf sende en e-mail til styrelsen på ttsikkermail.stukuvm@dk med oplysning om, at skole- eller afdelingsinitiativet ønsker at ansøge om godkendelse med henblik på at starte skolevirksomhed fra og med skoleåret 2026/2027. Skoleinitiativet skal angive e-mailadresse og telefonnummer på den kontaktperson, som styrelsen kan koordinere det personlige fremmøde med.
2. Styrelsen vil efter modtagelsen af ovennævnte e-mail kontakte skole- eller afdelingsinitiativets kontaktperson med henblik på at aftale tid og sted for initiativkredsens personlige fremmøde, hvor initiativkredsen skal indlevere følgende materiale, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1:
I medfør af § 2, stk. 1, nr. 3, i tilskudsbekendtgørelsen skal skole- eller afdelingsinitiativet under anmeldelsesordningen senest den 1. juni udfylde og indsende et oprettelsesskema til styrelsen på e-mail til ttsikkermail@stukuvm.dk.
Find oprettelsesskema her (docx)
Eventuelle spørgsmål kan rettes til styrelsen på e-mailadressen ttsikkermail@stukuvm.dk.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: kfs@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 53 33
Du kan kontakte os om generel vejledning om fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler.
Styrelsen er ikke en klageinstans, hvor forældre og elever kan klage over enkelte skoler. Dermed foretager styrelsen heller ikke konkrete vurderinger af skolers håndtering af enkeltsager.
Hvis du er forældre og har brug for konkret rådgivning, kan du også kontakte Forældrerådgivningen (foraeldreraadgivningen.dk).
Telefonen er åben tirsdag-torsdag kl. 9-12.