Tilskud til frie grundskoler

Ministeriet yder en række forskellige tilskud til frie grundskoler. Tilskuddene ydes på grundlag af elevernes registrering i folkeregistret pr. 5. september året før.

På siden kan du finde indberetningsskemaer, vejledninger blandt andet om oprettelse, samt andet relevant materiale for frie grundskoler.

Om tilskud til frie grundskoler

Til brug for kommunernes godkendelse af elever på de frie grundskoler og skolernes indberetning til ministeriet af data til tilskudsberegningen og regulering af tilskud skal skolerne anvende indberetningsskemaer.

Regler og retningslinjer for udfyldelsen af skemaerne er beskrevet i ministeriets vejledning til tilskudsskemaerne.

Indberetningsskemaer og vejledninger

Aktiviteten skal indberettes til ministeriet via Indberetningsportalen (indb.stil.dk). Tilskudsdokumentation for tilskudsudbetalingen findes på Brevportalen (brevportalen.uvm.dk).

Til brug for indbetaling af for meget anvist tilskud skal skolerne indbetale beløbet til Børne- og Undervisningsministeriets bankkonto i Danske Bank.

Det for meget anviste tilskud indbetales på reg.nr. 0216 kontonr. 4069059473 med angivelse af skolens navn og skolekode.

Indberetninger 5. september 2025

Orientering om tidsfrister og generelle regler (pdf)

Vejledning i forbindelse med elevindberetning (pdf)

Master-Skema (xlsx)

Vejledning til kommuner (pdf)

Oversigt over SPS på frie grundskoler (pdf)

Skabelon til skriftlig plan for specialundervisningsindsats (docx)

Ansøgning om individuel beregning (SPS) (docx)

Vejledning til ansøgning om individuel beregning (SPS) (pdf)

Skoleleders tro og love erklæring – specialundervisningselever (docx)

Vejledning til skoleleders tro og love erklæring vedr. specialundervisningselever (pdf)

Revisorerklæring med forbehold og/eller fremhævelser af forhold vedrørende indberetningen

Styrelsen har lavet denne revisorerklæring til hjemmesiden, fordi det alene af systemmæssige årsager desværre ikke har været muligt at implementere en revisorerklæring, der kunne ændres i såfremt revisor måtte have forbehold og/eller fremhævelser af forhold vedrørende indberetningen.

Den udfyldte og underskrevne revisorerklæring fra hjemmesiden hæftes bagpå indberetningsskemaet med ledelseserklæringen fra indberetningsportalen, som skolens leder og bestyrelsesformand har underskrevet. Det hele sendes samlet til styrelsen.

Revisorerklæringer skema BC

Revisorerklæring (docx)

Vejledning (pdf)

Revisorerklæringer skema F

Revisorerklæring (docx)

Vejledning (pdf)

Kontakt

  • Center for Institutionsdrift og Koncernregnskab

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet