Fusioner og spaltninger

Fusioner og spaltninger mellem statsfinansierede selvejende institutioner skal godkendes af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, inden fusionen eller spaltningen kan gennemføres.

Kriterier for fusion eller spaltning 

Følgende institutioner kan indgå i en fusion eller spaltning:

Fusioner og spaltninger mellem statsfinansierede selvejende institutioner skal bidrage til opfyldelsen af de uddannelsespolitiske målsætninger.

Det betyder, at en fusion eller spaltning kun kan godkendes, hvis følgende kriterier er opfyldt:

  • Fusionen eller spaltningen skal understøtte institutionernes faglige og økonomiske bæredygtighed og dermed være med til at understøtte uddannelseskvaliteten.
  • Derudover skal en fusion eller spaltning
    • enten understøtte en bred uddannelsesdækning (f.eks. ved igennem en fusion at skabe de økonomiske rammer for fastholdelsen af uddannelsesmuligheder i landdistrikter)
    • og/eller bidrage til oprettelsen af institutioner, hvor forskellige typer af uddannelser udbydes på samme sted (f.eks. ved at en stor, geografisk spredt institution udspalter en af sine afdelinger med henblik på, at afdelingen i stedet bliver en del af en lokal 'byskole').

Med Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse (epx-aftalen) fra februar 2025 er det bl.a. besluttet, at der skal ske en strukturel omlægning af uddannelses- og institutionslandskabet på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet.

Regeringen indgik den 11. juni 2025 sammen med Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti 1. delaftale om etablering af et nyt uddannelses- og institutionslandskab på ungdoms- og voksenuddannelsesområde. Delaftalen indeholder en række overordnede pejlemærker for omlægningen af uddannelses- og institutionslandskabet. Af aftalen fremgår også, at der skal træffes en samlet beslutning om et nyt uddannelses- og institutionsland-skab på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet.

De fire pejlemærker for omlægning af institutionslandskabet er følgende:

  1. Konsolidering af udbud af gymnasiale uddannelser i byskoler i mindre byområder.
  2. Konsolidering af udbud af gymnasiale uddannelser i mellemstore byområder.
  3. Konsolidering af udbud af erhvervsuddannelser i områdeskoler.
  4. Konsolidering af eksisterende voksenuddannelsescentre (VUC).

Det betyder, at institutioner, som ønsker at indgå i en fusion eller spaltning, skal kunne begrunde, at fusionen eller spaltningen både bidrager til opfyldelse af de generelle uddannelsespolitiske målsætninger (de to kriterier oplistet ovenfor) og vil kunne gennemføres i overensstemmelse med de fire pejlemærker for omlægning af institutionslandskabet fra 1. delaftale.

På  grund af omlægningen af uddannelses- og institutionslandskabet, der blev aftalt med 1. delaftale om etablering af et nyt uddannelses- og institutionslandskab på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet fra den 11. juni 2025, kan alene fusioner og spaltninger, som har hastende karakter, behandles. 

Ved hastende karakter forstås, at institutionerne på grund af aktuelle økonomiske udfordringer ikke forventer at kunne fortsætte driften, indtil omlægningsprocessen i henhold til 1. delaftale er gennemført. 

Det er væsentligt, at ansøgninger om fusioner og spaltninger af hastende karakter fortsat vurderes i forhold til de politisk aftalte pejlemærker fra 1. delaftale. Pejlemærkerne er dog ikke afgørende for, hvorvidt fusionen eller spaltningen kan gennemføres, såfremt institutionen er så udfordret økonomisk, at en fusion eller spaltning ikke kan undgås. Institutioner, der fusioneres eller spaltes på grund af den hastende karakter, er ikke fritaget fra at indgå i den samlede omlægning af uddannelses- og institutionslandskabet, som følger af 1. delaftale. 

Håndtering af igangværende ansøgningssager

Styrelsen foretager en konkret individuel vurdering af, hvordan sagsbehandlingen i aktuelt igangværende ansøgningssager påvirkes, og om sagerne skal sættes i bero. 

Hvis en sag sættes i bero, og institutionerne i forbindelse med den koordinerede omlægningsproces fortsat ønsker at indgå i en fusion, vil det være en konkret vurdering, om der er grundlag for at genoptage den tidligere sagsbehandling. I vurderingen vil indgå, om fusionen kan gennemføres inden for de politisk aftalte pejlemærker for omlægningen af uddannelses- og institutionslandskabet.    

Ansøgning om godkendelse af fusion eller spaltning

Institutioner, som ønsker at indgå i en fusion eller spaltning, bedes kontakte styrelsen på fusioner@stukuvm.dk for at få nærmere vejledning om processen for ansøgning om godkendelse af en fusion eller spaltning.

Det er institutionernes bestyrelsers beslutning at fusionere eller spalte, og det er derfor også på bestyrelsernes initiativ, at dialogen med styrelsen herom skal igangsættes. 

Godkendelse af institutionsnavne

Hvis en institution indgår i en fusion eller en spaltning, skal styrelsen godkende navnet for den fortsættende institution. Ved en fusion gælder dette krav om fornyet navnegodkendelse for den fortsættende institution, og ved en spaltning gælder kravet både for den institution, som udspalter en aktivitet, og for den institution, som modtager en aktivitet, eller som opstår (etableres som en helt ny institution) ved spaltningen.

Ansøgning om godkendelse af institutionsnavn skal indsendes til styrelsen, som foretager en vurdering af navneønsket i henhold til retningslinjerne for navnegodkendelse fra februar 2020, som kan findes her: 

Læs retningslinjer for navnegodkendelse (pdf)

Disse retningslinjer gælder både ved navneændring i forbindelse med en fusion eller spaltning og i øvrigt, hvis en institution ønsker at ændre navn. Det bemærkes, at det af 1. delaftale om etablering af et nyt uddannelses- og institutionslandskab på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet desuden fremgår, at institutioner, der bliver berørt af omlægningen og i dag ikke lever op til gældende retningslinjer for nye institutionsnavne, skal have et nyt institutionsnavn. Regler om nye institutionsnavne i henhold til delaftalen vil blive indarbejdet i en ny fælles institutionslov for statsfinansierede selvejende institutioner med udbud af ungdoms- og voksenuddannelser.

Institutionens navn skal ifølge retningslinjerne bl.a. være dækkende og retvisende i forhold til den konkrete institutions aktiviteter og stedlige placering. Institutionsnavnet skal desuden være alment genkendeligt og overholde de almindelige krav til juridiske personers navne.

En ansøgning om navn skal ud over det nye navn indeholde en redegørelse for baggrunden for ønsket om navnet og valget af det pågældende navn, samt oplysning om, hvilke uddannelser institutionen udbyder.

Ved fusioner og spaltninger skal ansøgningen om navn sendes til fusioner@stukuvm.dk.

Ved ønske om navneændring i øvrigt skal ansøgningen om navn sendes til vedtaegter@stukuvm.dk.

Når et nyt institutionsnavn er godkendt, skal institutionens vedtægt opdateres med det nye navn. Navnet skal endvidere opdateres på institutionens hjemmeside, i Institutionsregisteret og CVR-registeret.

Ved fusion og spaltning er det i relation hertil vigtigt at være opmærksom på, at det nye navn først kan tages i brug, når der er truffet endelig afgørelse om godkendelse af fusionen eller spaltningen. 

Ofte stillede spørgsmål

Kontakt

  • Center for Institutionsdrift og Koncernregnskab

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet