Fusioner og spaltninger mellem statsfinansierede selvejende institutioner skal godkendes af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, inden fusionen eller spaltningen kan gennemføres.
Følgende institutioner kan indgå i en fusion eller spaltning:
Fusioner og spaltninger mellem statsfinansierede selvejende institutioner skal bidrage til opfyldelsen af de uddannelsespolitiske målsætninger.
Det betyder, at en fusion eller spaltning kun kan godkendes, hvis følgende kriterier er opfyldt:
Med Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse (epx-aftalen) fra februar 2025 er det bl.a. besluttet, at der skal ske en strukturel omlægning af uddannelses- og institutionslandskabet på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet.
Regeringen indgik den 11. juni 2025 sammen med Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti 1. delaftale om etablering af et nyt uddannelses- og institutionslandskab på ungdoms- og voksenuddannelsesområde. Delaftalen indeholder en række overordnede pejlemærker for omlægningen af uddannelses- og institutionslandskabet. Af aftalen fremgår også, at der skal træffes en samlet beslutning om et nyt uddannelses- og institutionsland-skab på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet.
De fire pejlemærker for omlægning af institutionslandskabet er følgende:
Det betyder, at institutioner, som ønsker at indgå i en fusion eller spaltning, skal kunne begrunde, at fusionen eller spaltningen både bidrager til opfyldelse af de generelle uddannelsespolitiske målsætninger (de to kriterier oplistet ovenfor) og vil kunne gennemføres i overensstemmelse med de fire pejlemærker for omlægning af institutionslandskabet fra 1. delaftale.
På grund af omlægningen af uddannelses- og institutionslandskabet, der blev aftalt med 1. delaftale om etablering af et nyt uddannelses- og institutionslandskab på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet fra den 11. juni 2025, kan alene fusioner og spaltninger, som har hastende karakter, behandles.
Ved hastende karakter forstås, at institutionerne på grund af aktuelle økonomiske udfordringer ikke forventer at kunne fortsætte driften, indtil omlægningsprocessen i henhold til 1. delaftale er gennemført.
Det er væsentligt, at ansøgninger om fusioner og spaltninger af hastende karakter fortsat vurderes i forhold til de politisk aftalte pejlemærker fra 1. delaftale. Pejlemærkerne er dog ikke afgørende for, hvorvidt fusionen eller spaltningen kan gennemføres, såfremt institutionen er så udfordret økonomisk, at en fusion eller spaltning ikke kan undgås. Institutioner, der fusioneres eller spaltes på grund af den hastende karakter, er ikke fritaget fra at indgå i den samlede omlægning af uddannelses- og institutionslandskabet, som følger af 1. delaftale.
Styrelsen foretager en konkret individuel vurdering af, hvordan sagsbehandlingen i aktuelt igangværende ansøgningssager påvirkes, og om sagerne skal sættes i bero.
Hvis en sag sættes i bero, og institutionerne i forbindelse med den koordinerede omlægningsproces fortsat ønsker at indgå i en fusion, vil det være en konkret vurdering, om der er grundlag for at genoptage den tidligere sagsbehandling. I vurderingen vil indgå, om fusionen kan gennemføres inden for de politisk aftalte pejlemærker for omlægningen af uddannelses- og institutionslandskabet.
Institutioner, som ønsker at indgå i en fusion eller spaltning, bedes kontakte styrelsen på fusioner@stukuvm.dk for at få nærmere vejledning om processen for ansøgning om godkendelse af en fusion eller spaltning.
Det er institutionernes bestyrelsers beslutning at fusionere eller spalte, og det er derfor også på bestyrelsernes initiativ, at dialogen med styrelsen herom skal igangsættes.
Hvis en institution indgår i en fusion eller en spaltning, skal styrelsen godkende navnet for den fortsættende institution. Ved en fusion gælder dette krav om fornyet navnegodkendelse for den fortsættende institution, og ved en spaltning gælder kravet både for den institution, som udspalter en aktivitet, og for den institution, som modtager en aktivitet, eller som opstår (etableres som en helt ny institution) ved spaltningen.
Ansøgning om godkendelse af institutionsnavn skal indsendes til styrelsen, som foretager en vurdering af navneønsket i henhold til retningslinjerne for navnegodkendelse fra februar 2020, som kan findes her:
Læs retningslinjer for navnegodkendelse (pdf)
Disse retningslinjer gælder både ved navneændring i forbindelse med en fusion eller spaltning og i øvrigt, hvis en institution ønsker at ændre navn. Det bemærkes, at det af 1. delaftale om etablering af et nyt uddannelses- og institutionslandskab på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet desuden fremgår, at institutioner, der bliver berørt af omlægningen og i dag ikke lever op til gældende retningslinjer for nye institutionsnavne, skal have et nyt institutionsnavn. Regler om nye institutionsnavne i henhold til delaftalen vil blive indarbejdet i en ny fælles institutionslov for statsfinansierede selvejende institutioner med udbud af ungdoms- og voksenuddannelser.
Institutionens navn skal ifølge retningslinjerne bl.a. være dækkende og retvisende i forhold til den konkrete institutions aktiviteter og stedlige placering. Institutionsnavnet skal desuden være alment genkendeligt og overholde de almindelige krav til juridiske personers navne.
En ansøgning om navn skal ud over det nye navn indeholde en redegørelse for baggrunden for ønsket om navnet og valget af det pågældende navn, samt oplysning om, hvilke uddannelser institutionen udbyder.
Ved fusioner og spaltninger skal ansøgningen om navn sendes til fusioner@stukuvm.dk.
Ved ønske om navneændring i øvrigt skal ansøgningen om navn sendes til vedtaegter@stukuvm.dk.
Når et nyt institutionsnavn er godkendt, skal institutionens vedtægt opdateres med det nye navn. Navnet skal endvidere opdateres på institutionens hjemmeside, i Institutionsregisteret og CVR-registeret.
Ved fusion og spaltning er det i relation hertil vigtigt at være opmærksom på, at det nye navn først kan tages i brug, når der er truffet endelig afgørelse om godkendelse af fusionen eller spaltningen.
Fusion af uddannelsesinstitutioner betyder, at institutioner samles i en ny juridisk enhed. Der vil derfor altid være tale om én ny institution med fælles målsætninger og én fælles ledelse uanset, om den fusionerede institution har flere uddannelsesretninger og afdelinger placeret på forskellige adresser.
En fusion skal altid godkendes af ministeren.
En fusion kan bestå af institutioner fra den samme sektor – for eksempel en fusion af to almene gymnasier – eller af institutioner fra forskellige sektorer – for eksempel en fusion mellem en erhvervsskole og et alment gymnasium eller en fusion mellem en erhvervsskole og et VUC.
Uddannelsesinstitutioner kan fraspalte dele af institutionen til en eller flere uddannelsesinstitutioner for at få en mere hensigtsmæssig institutionsstruktur. Ved en spaltning overdrager en uddannelsesinstitution dele af sine aktiviteter, aktiver og passiver til en anden uddannelsesinstitution.
En spaltning skal altid godkendes af ministeren.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: fusioner@stukuvm.dk