De internationale evalueringer er en af måderne, vi kan orientere os om forholdene i og omkring de danske skoler. På disse sider kan du læse mere om de internationale undersøgelser, som Danmark deltager i.
OECD har til formål at fremme økonomisk vækst og beskæftigelse i medlemslandene, og uddannelse er et væsentligt politikområde i dette arbejde.
OECD-undersøgelse der sammenligner skoleelevers kompetencer i alle medlemslandene.
International undersøgelse for lærere og skoleledere.
Progress in International Reading Literacy Study undersøger læsekompetencer i 4. klasse.
PISA-PIAAC analyserer betydningen af uddannelse, socioøkonomisk baggrund og arbejde for unges livsforløb og læsefærdigheder cirka 12 år senere.
ICCS: International Civic and Citizenship Education Study undersøger elevernes politiske dannelse i 8. klasse.
ICILS: International Computer and Information Literacy Study undersøger elevernes computer- og informationskompetence i 8. klasse.
PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) er en stor international kortlægning af voksnes færdigheder. OECD gennemfører undersøgelsen hvert 10. år.
TIMSS: Trends in International Mathematics and Science Study undersøger kompetencer i matematik og naturfag i 4. klasse.