De danske elever ligger i toppen i den internationale undersøgelse, ICCS, fra 2009. ICCS er en undersøgelse af elevernes forståelse af politik, demokrati og samfundsforhold.
Den internationale undersøgelse ICCS, International Civic and Citizenship Education Study, undersøger, hvordan skolesystemer, skoler og lærere i hele verden forbereder elever på deres fremtidige liv som samfundsborgere (statsborgere og medborgere) i deres land og i verden.
Undersøgelsen omhandler det aspekt af skolens virke, der i den danske folkeskolelov (kapitel 1, stk. 3) omtales som, at
"Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati."
Det betyder, at over halvdelen af de danske elever har en viden om demokrati og samfundsforhold, der er karakteriseret af, at:
| Fakta om ICCS |
|---|
| ICCS er en international komparativ undersøgelse, der gennemføres i regi af The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). IEA er kendt for undersøgelser på området for læsning (PIRLS) og matematik og naturfag (TIMMS). I Danmark er undersøgelsen gennemført af Institut for Uddannelse og Pædagogik (IUP), Aarhus Universitet. Ministeriet har medfinansieret undersøgelsen. ICCS er baseret på svar fra mere end 140.000 skoleelever i 8. klasse. 4.508 danske elever fra 193 skoler (offentlige og private) har deltaget. Desuden har 928 danske lærere og 171 danske skoleledere deltaget. I Danmark blev undersøgelsen gennemført i marts-maj 2009. ICCS blev gentaget i 2016 og vil atter blive gennemført i 2022. |
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.