De danske elever ligger endnu engang i toppen i den internationale undersøgelse, ICCS. ICCS er en undersøgelse af elevernes forståelse af politik, demokrati og samfundsforhold.
Den internationale undersøgelse ICCS, International Civic and Citizenship Education Study, undersøger, hvordan skolesystemer, skoler og lærere i hele verden forbereder elever på deres fremtidige liv som samfundsborgere (statsborgere og medborgere) i deres land og i verden.
ICCS kan i en dansk sammenhæng siges at omhandle det aspekt af den danske skoles virke, der i den danske folkeskolelovs § 1, stk. 3 omtales som:
”Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.” (Retsinformation.dk, 2017)
Det betyder, at over 60% af de danske elever i 8. klasse, har en viden om demokrati og samfundsforhold, der er karakteriseret af, at:
ICCS er en international komparativ undersøgelse, der gennemføres i regi af The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). IEA er kendt for undersøgelser på området for læsning (PIRLS) og matematik og naturfag (TIMMS).
I Danmark er undersøgelsen gennemført af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet. Ministeriet har medfinansieret undersøgelsen.
ICCS er baseret på svar fra mere end 90.000 skoleelever i 14-årsalderen (8. klasse) fra mere end 3800 skoler i 24 lande. I Danmark har 6254 elever deltaget fra 185 offentlige og private skoler.
Desuden har cirka 850 danske lærere og 181 danske skoleledere deltaget. I Danmark gennemførte de fleste klasser i perioden fra midten af marts til midten af maj 2016.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.