ICCS 2022 undersøger 8. Klasse elevers demokratiske dannelse og viden. De danske elever er blandt de bedste i den internationale undersøgelse af elevernes forståelse af politik, demokrati og samfundsforhold.
I ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) undersøges, hvordan skolesystemer, skoler og lærer i hele verden forbereder elever på deres fremtidige liv som samfundsborgere i deres land og i verden. I ICCS 2022 deltog 4.769 danske elever fra 8. klasse på 134 skoler.
ICCS er en international undersøgelse af 8. klasse elever, der gennemføres i regi af The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Danmark har tidligere deltaget i undersøgelsen i 2009 og 2016. ICCS 2022 blev gennemført af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet. Børne- og Undervisningsministeriet medfinansierede undersøgelsen med 50 procent.
ICCS fokuserer på den ene side på elevernes kundskaber og færdigheder på det samfundsfaglige område. På den anden side fokuserer undersøgelsen på elevernes holdninger, værdier og aktiviteter på skolen og i samfundet samt deres opfattelser af sig selv som borgere i samfundet.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.