ICCS er en international undersøgelse af elevers forståelse af politik, demokrati og samfundsforhold i 8. klasse.
Den internationale undersøgelse ICCS, International Civic and Citizenship Education Study, undersøger, hvordan skolesystemer, skoler og lærere i hele verden forbereder elever på deres fremtidige liv som samfundsborgere (statsborgere og medborgere) i deres land og i verden.
ICCS-projektets overordnede formål er at kortlægge og sammenligne, hvordan skolens forberedelse af eleverne til et liv i et demokratisk samfund foregår – og hvordan den eventuelt er under udvikling og forandring i en globaliseret verden.
Undersøgelsen fokuserer dels på elevernes kundskaber og færdigheder inden for det samfundsfaglige område og på den anden side på elevernes holdninger, værdier og aktiviteter i skolen og i samfundet. Undersøgelsen inddrager desuden lærere og skoleledere med henblik på at kortlægge, hvordan forskellige skolesystemer forholder sig til denne del af skolens virke.
I ICCS-testen skal eleverne blandt andet løse opgaver inden for temaerne:
I Danmark gennemføres ICCS af Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus universitet. Ministeriet medfinansierer gennemførelsen af undersøgelsen med 50 procent.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.