PIAAC er en stor international undersøgelse af voksnes færdigheder. PIAAC blev gennemført for anden gang i 2022-23 og offentliggjort i december 2024.
PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) er en stor international undersøgelse af 16-65-åriges voksnes læse-, regne- og problemløsningsfærdigheder. 31 lande har deltaget i PIAAC 2022/23, som er anden gang, undersøgelsen gennemføres. I Danmark deltog 5.067 voksne i undersøgelsen i 2022/23.
Resultaterne af OECD’s internationale rapport og VIVE’s danske hovedrapport blev offentliggjort d. 10. december 2024.
Den danske hovedrapport præsenterer resultaterne for voksne danskeres læse- og regnefærdigheder, mens to selvstændige temarapporter analyserer resultaterne nærmere inden for udvalgte temaer.
Læs den danske nationale rapport for PIAAC 2022/23 (pdf)
Temarapporten analyserer danske voksnes evne til at løse komplekse problemer, der ændrer sig undervejs. Adaptiv problemløsning er en færdighed, som PIAAC 2022/23 undersøgte i tillæg til færdigheder i læsning og regning. Disse resultater blev afrapporteret i en temarapport i juni 2025.
Temarapporten analyserer, hvordan danske voksne med forskellige færdighedsniveauer i regning klarer sig på arbejdsmarkedet. Temarapporten er offentliggjort i oktober 2025.
Læs temarapport om arbejdsmarkedstilknytning for danske voksne med lavt færdighedsniveau i regning.
PIAAC afvikles af den internationale samarbejdsorganisation OECD. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har det nationale ansvar for gennemførslen af PIAAC. I Danmark er PIAAC 2022/23 gennemført af Danmarks Statistik og VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Hovedundersøgelsen blev gennemført i 2022 og 2023.
PIAAC blev gennemført første gang i 2011/12, hvor 24 lande deltog i undersøgelsen, mens 31 lande deltog i 2022/23. Danmark har deltaget i begge runder sammen med en række europæiske lande, heriblandt Finland, Norge og Sverige.
I Danmark er PIAAC gennemført blandt et repræsentativt udsnit af den voksne befolkning i alderen 16-65 år. Deltagerne i undersøgelsen har svaret på et baggrundsskema om bl.a. uddannelsesbaggrund og beskæftigelsesstatus samt gennemført en test i læsning, regning og adaptiv problemløsning.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: kommunikation@stukuvm.dk