TALIS er en international undersøgelse af læreres og pædagogers praksis, metoder og holdninger til deres arbejde. Den afdækker også ledelsens rolle og funktioner.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) er en international undersøgelse, der gennemføres i OECD-regi hvert sjette år.
TALIS undersøger blandt andet:
Danmark deltager i TALIS-undersøgelsen for at sikre en større viden om blandt andet læreres, pædagogers og lederes praksis, professionelle udvikling og arbejdet med læringsmiljøer på skoler og i dagtilbud.
Resultatet af undersøgelsen giver værdifuld viden om, hvilke muligheder og behov danske lærere og pædagoger har for faglig og professionel udvikling, og om hvordan deres ledere fremmer deres udvikling.
Resultaterne giver mulighed for at følge udvikling over tid og sammenligne resultater på tværs af lande og på tværs af uddannelsesområder.
TALIS-resultaterne kan være med til at give politikere og andre beslutningstagere et dokumenteret grundlag for at træffe beslutninger og udvikle politikker på undervisningsområdet.
TALIS er en international undersøgelse af lærere og pædagogers pædagogiske praksis, undervisningsmetoder og holdninger til deres arbejde samt af ledelsers rolle og funktioner.
Undersøgelsen omfatter grundskolens 0.-6. klasse, grundskolens 7.-10. klasse og ungdomsuddannelser (erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). Siden 2018 omfatter undersøgelsen også dagtilbudsområdet.
TALIS-undersøgelsen gennemføres af OECD i over 50 lande fordelt på 6 kontinenter. I Danmark gennemføres den af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med Styrelsen for It og Læring.
Danmark har deltaget i TALIS siden den første undersøgelse i 2008. Siden er undersøgelsen også gennemført i 2013, 2018 og senest i 2024.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.