I to nye undersøgelser bliver personalet i danske dagtilbud blandt andet spurgt til deres pædagogiske aktiviteter med børnene. Undersøgelserne fokuserer desuden på, hvilke tilbud om kompetenceudvikling der findes i dagtilbuddene – og hvem de tilfalder.
I 2018 trådte den styrkede pædagogiske læreplan i kraft. To nye rapporter, der er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut for Børne- og Undervisningsministeriet, kaster nu lys over, hvilket pædagogisk landskab reglerne blev implementeret i.
I undersøgelserne spørges det pædagogiske personale blandt andet til, hvordan de selv mener, de har brug for at blive fagligt stærkere. Her peger personalet i særlig grad på, at de savner efteruddannelse i arbejdet med børn med særlige behov og flersprogede børn.
Undersøgelserne peger desuden på, at personalet i 9 ud af 10 tilfælde indtænker særlige vilkår for børn i udsatte positioner i dagtilbuddenes læringsmiljø, men at dagplejerne i højere grad end det pædagogiske personale i daginstitutioner oplever et tættere forældresamarbejde.
Blandt rapporternes øvrige konklusioner lyder blandet andet:
Resultaterne kommer fra den såkaldte TALIS-spørgeskemaundersøgelse, der undersøger pædagogernes praksis i ni lande, herunder Danmark.
Resultaterne fra den internationale undersøgelse er offentliggjort i rapporten 'Providing Quality Early Childhood Education and Care: Results from the Starting Strong Survey 2018' (pdf)
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.