Ministeriet modtager anmodninger om indsigt efter GDPR, hvor der behandles personoplysninger med henblik på at besvare indsigtsanmodningen.
Formålet med behandlingen er at kunne besvare indsigtsanmodningen
I henhold til GDPR art. 13, stk. 2, litra b, har den registrerede ret til at anmode den dataansvarlige om indsigt i de oplysninger som den dataansvarlige er i besiddelse af.
Ministeriet behandler kontaktoplysninger på den person, der henvender sig.
Personoplysninger om bipersoner videregives i visse tilfælde til den, der anmoder om aktindsigt.
Kontaktoplysninger stammer fra den person, der henvender sig til ministeriet. Ved andre typer oplysninger afhænger det af den konkrete sag, hvor oplysningerne stammer fra.
Dokumenter med personoplysninger journaliseres efter offentlighedslovens regler og afleveres til arkivmyndighederne efter arkivlovens regler (cirka hvert 5. år). Efter aflevering til arkivmyndighederne bevarer ministeriet en kopi i cirka fem år afhængigt af den samtidige arkivperiode, hvorefter oplysningerne slettes i ministeriet.